Utfordrende atferd i kroppsøving: Innagerende og utagerende atferd i kroppsøving fra et lærerperspektiv
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3098135Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne kvalitative studien er formålet å undersøke kroppsøvingslæreres opplevelse av utfordrende atferd i kroppsøving, og hva de gjør i møte med det de opplever som utfordrende atferd. Studien vil forhåpentligvis belyse noen av de utfordringene kroppsøvingslærere står overfor i faget, og hva som kan være hensiktsmessige metoder å bruke i møte med denne atferden. I tillegg vil studien belyse hva som kan være årsaker bak den atferden lærerne opplever som utfordrende i kroppsøving, for å gi økt kunnskap og forståelse om hvordan man kan møte atferden.
Det ble gjennomført fem semistrukturerte intervju med kroppsøvingslærere på mellomtrinnet.
Analysemetoden for studien var en fortolkende fenomenologisk analyse, og studien er forankret i et fenomenologisk-hermeneutisk perspektiv. Studien tar utgangspunkt i følgende problemstilling: Hva opplever et utvalg kroppsøvingslærere på mellomtrinnet som utfordrende atferd i kroppsøving, og hva blir gjort i møte med det de opplever som utfordrende atferd?
Analysen av de fem intervjuene endte opp med fem hovedtemaer. Temaene dreier seg om lærernes opplevelse av utfordrende atferd i kroppsøving, deltakelse, sider ved kroppsøvingsfaget som påvirker elevenes atferd, hva som blir gjort i møte med utfordrende atferd i kroppsøving, og til slutt om kroppsøvingsfaget kan være en ressurs i møte med utfordrende atferd. Studiens funn viser at lærerne opplever flere atferdstyper og atferdstrekk som utfordrende i kroppsøving. Lærerne opplever både utagerende og innagerende atferd som utfordrende, og knytter utfordringene spesielt til manglende deltakelse og motivasjon i faget. Lærerne peker også på flere utfordringer med kroppsøvingsfaget som kan påvirke elevenes atferd. Videre går studien inn på at det er mye lærerne gjør i møte med det de opplever som utfordrende atferd, blant annet ved fokus på klasseledelse, å skape et godt læringsklima og gode lærer-elev-relasjoner. Resultatene fra studien blir diskutert og drøftet i lys av tidligere forskning, teori og relevant litteratur