«Brune føtter rett i baraf» En studie av det demokratiske potensialet i Karpes tekster og musikkvideoer
Abstract
Det er en naturlig kobling mellom det flerkulturelle og raplyrikk. Denne masteroppgaven har som formål å utforske hvordan moderne raplyriske tekster kan knyttes til Læreplanverket av 2020 sin ambisjon om kulturelt mangfold og det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap. Oppgaven tar for seg tre raplyriske tekster av rap-duoen Karpe. Ved å ta i bruk nærlesing og lyrikkens tradisjonelle metoder foreligger en todelt hensikt for denne oppgaven: vise til hvordan flerkulturalitet og demokrati og medborgerskap fremstilles i de utvalgte tekstene, og vise til hvordan disse fremstillingene kan brukes i en didaktisk tilnærming.
Det teoretiske rammeverket skal gå nærmere inn på koblingen mellom hiphop og det
flerkulturelle. I tillegg skal relevant teori om musikkens betydning i det offentlige rommet, og det estetiske forholdet mellom kunst og politikk avklares. På grunn av den didaktiske tilnærmingen for oppgaven, vil også nødvendige aspekt fra Læreplanverket forme det teoretiske grunnlaget for å kunne føre en høvelig diskusjon i lys av opplæringens formål. Raplyrikk som forskningsfelt er noe magert i Norden. Denne oppgaven er dermed ment som et bidrag til å styrke raplyrikkens litteraturdidaktiske relevans. Dette gjør den blant annet med å presentere konkrete didaktiske tilnærminger til hvordan det litterære materialet kan ses i lys av læreplanens tverrfaglige tema demokrati og medborgerskap
Description
Master i grunnskolelærerutdanning 5. - 10. trinn, norsk. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen