Show simple item record

dc.contributor.authorGrønås, Jorunn
dc.contributor.authorHellebø, Sunniva Sønstabø
dc.date.accessioned2023-09-25T11:54:50Z
dc.date.available2023-09-25T11:54:50Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3091772
dc.description.abstractArealbruksendringer i de bebygde områdene i Norge fører til at naturområder forsvinner raskere enn tidligere. En konsekvens av det er tap av biologisk mangfold og reduserte muligheter for lokalbefolkningen til aktiv bruk av nærnaturen. For å bevare natur og sikre god folkehelse, er god arealplanlegging viktig. Det krever oversikt over, og kunnskap om de naturpregede fellesarealene som gjenstår i tettstedene. I vår oppgave har vi kartlagt tre naturområder i Hafslo sentrum, som er et lite tettsted i Luster kommune, Vestland. Gjennom registreringer har vi samlet informasjon om artsmangfold, naturvariasjon og mulig bruk av naturområdene -og truslene mot disse. Hafslo barne- og ungdomsskole har fått tre nye undervisningsopplegg som bygger på disse registreringene. For å bevare kvaliteter i områdene må de sikres i kommuneplanen. Det er spesielt viktig for skolen, hvor elevene trenger gode naturområder for lek og læring. Resultatene viser stor naturvariasjon i områdene, med et stort utvalg økosystem og arter, og mange rekreasjonsmuligheter. Undervisningopplegget Fuglelivet på Kvitrekanten er et opplegg tilpasset de yngste elevene ved skolen, og gir en enkel innføring i vanlige og sjeldne fuglearter. Ungdomsskoletrinnene utforsker Økosystemet på Ruslestien og naturvariasjonene som finnes langs den. Mellomtrinnet (5.-7. klasse) har fått opplegget Veksttilhøve i Blomsterskogen, som studerer plantearter og deres leveområder. Vi råder til å sikre områdene i kommuneplanen gjennom nye arealformål. De tre undervisningsoppleggene ved Kvitrekanten, Ruslestien og Blomsterskogen legger et grunnlag for å lære om naturen og dens kompleksitet. Økt kunnskap om nærområdene legger også til rette for bærekraftig arealforvaltning. Når beslutninger tas med innsikt i både naturverdier og bruksverdien for befolkningen, kan man i større grad ta hensyn til både miljøet og menneskers behov.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleVerdien av nærnatur – bruk i undervisning og sikring i plan - En casestudie ved Hafslo barne- og ungdomsskoleen_US
dc.title.alternativeThe value of nearby nature – utilization in education and preservation through planning - A case study at Hafslo primary- and secondary schoolen_US
dc.typeBachelor thesisen_US
dc.description.localcodePL491en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal