Vi skal ikke på turdag, vi skal ha uteskole! En undersøkelse av hvordan lærere bruker uteskole i undervisning om bærekraftig utvikling
Abstract
Gjennom opplæringsløpet vil elever møte ulike undervisningsmetoder og læringsarenaer. Denne oppgaven belyser bruk av uteskole som undervisningsmetode. Studiens mål er å få innblikk i læreres bruk av nærområdet som ressurs i undervisning for bærekraftig utvikling. Oppgaven baserer seg på informasjon fra grunnskolelærere innhentet i intervju og spørreundersøkelse. I analysekapittelet presenteres funn om hvordan og hvorfor lærerne benytter seg av uteskole, samt hvordan lærerne knytter uteskole opp til undervisning for bærekraftig utvikling (UBU).
Resultatene viser at uteskole benyttes i hovedsak for å variere undervisning og for å få inn fysisk aktivitet. Uteskole benyttes også for at elevene skal få en praktisk tilnærming til fagstoffet som undervises i klasserommet. Det kommer ikke frem store skiller mellom bruk av uteskole i spesifikke skolefag og ved tverrfaglig arbeid med bærekraftig utvikling. Det konkluderes med at uteskole benyttes for å danne elevene: minske skillet mellom klasserommet og verden utenfor
Description
Master i grunnskolelærerutdanningen 1. - 7. trinn, samfunnsfag. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen