Digitale verktøy i kunst og håndverk: En autoetnografisk utforskning av laserkutteren som verktøy til å lage tresnitt
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3083485Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for kunstfag [263]
Sammendrag
Denne masteroppgaven handler om bruken av digitalt verktøy i tresnittproduksjon. Gjennom studien har jeg med en autoetnografisk tilnærming forsket på bruken av laserkutter til å lage tresnitt. Problemstilling og forskningsspørsmål for arbeidet er todelt:
Hvilke muligheter og begrensninger har laserkutteren som verktøy til å lage tresnitt?
Med utgangspunkt i egen brukeropplevelse, hvordan kan jeg ta i bruk laserkutteren i arbeid med tresnitt i kunst og håndverksundervisningen på ungdomstrinnet?
Det er med bakgrunn som grafiker at jeg har gjennomført en materialteknisk utforskning av laserkutterens muligheter og begrensninger i arbeid med tresnitt. Som lærer har målet med utforskningen vært å skaffe meg kompetanse med et digitalt verktøy og se på bruken av dette fra et fagdidaktisk perspektiv. Jeg bruker James J. Gibsons Theory of Affordances (2015) som et teoretisk bakteppe knyttet til muligheter og begrensninger i laserkutteren. I tillegg blir Donald A. Normans (2015) designteori og prinsipper for interaksjon mellom produkt og bruker viktig for å kunne peke på spesifikke faktorer som er avgjørende for brukeropplevelsen.
Ved å forske med autoetnografi danner jeg selv empirien gjennom eget skapende arbeid og erfaringer. Logg/refleksjonsnotater, digitale filer (skjermbilder, foto, filmsnutter, vektorfiler), fysiske treplater og avtrykk av disse vil utgjøre det empiriske grunnlaget. Ved å se på empirien med utgangspunkt i affordanse, har jeg foretatt meg en tematisk analyse for å få en forståelse for de digitale prosessene og det som trer frem som viktig for å svare på problemstillingen.
Mine funn viser muligheter og begrensninger jeg har erfart i den utforskende prosessen med å lage tresnitt med laserkutteren. Disse viser at laserkutteren kan brukes til å lage tresnitt, men ikke nødvendigvis på samme måte som man gjør for hånd. Laserkutteren tilbyr en effektivitet og muligheter i uttrykk som man ikke får til ved håndskjærte tresnitt. Å bruke laserkutter til å lage tresnitt innebærer en større digital kompetanse enn en tradisjonell tresnitt-praksis. Fra et fagdidaktisk perspektiv kan jeg nå peke på potensielle bruksområder for laserkutter i fremtidige undervisningssituasjoner.
Beskrivelse
Master i kreative fag og læreprosesser, kunst og håndverk Høgskulen på Vestlandet campus Stord