Show simple item record

dc.contributor.authorFosse, Trude
dc.contributor.authorLange, Troels
dc.contributor.authorMeaney, Tamsin Jillian
dc.date.accessioned2023-04-24T07:45:28Z
dc.date.available2023-04-24T07:45:28Z
dc.date.created2023-04-11T13:03:21Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationNordisk Barnehageforskning. 2023, 20 (2), 89-109.en_US
dc.identifier.issn1890-9167
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3064394
dc.description.abstractMed gjeninnføring av lek i skolens læreplan er det behov for å vurdere hvordan lek har vært knyttet til matematikk i barnehagen. Vi bruker en modell som kobler sammen barns lek med det å stille og å løse problemer, til å analysere barnehagebarns engasjement med digitale apper og til andreklassingers skriving av regnefortellinger. Analysen viser hvordan lek kan oppstå når barna stiller problemer, og når de prøver ut ulike løsningsstrategier. Vi anser at resultatet av forskningen kan gi innsikt til matematikklærere i de første skoleårene om lekens potensial i arbeid med problemstilling og problemløsning.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherCappelen Damm Akademisken_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleLek med problemeren_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder©2023 Trude Fosse, Troels Lange & Tamsin Meaneyen_US
dc.source.pagenumber89-109en_US
dc.source.volume20en_US
dc.source.journalNordisk Barnehageforskningen_US
dc.source.issue2en_US
dc.identifier.doi10.23865/nbf.v20.280
dc.identifier.cristin2139962
dc.relation.projectNorges forskningsråd: 275575en_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal