Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSkjelbred, Bente Helen
dc.contributor.authorBorgen, Jorunn Spord
dc.date.accessioned2023-04-13T10:34:55Z
dc.date.available2023-04-13T10:34:55Z
dc.date.created2023-01-25T09:11:20Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationFormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk. 2023, 16 (2), 1-18.en_US
dc.identifier.issn1890-9515
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3062848
dc.description.abstractArtikkelen undersøker og diskuterer hvordan forskningstradisjonene i kunst og håndverk utformes og endres over tid. Søkelyset rettes mot den historiske utviklingen fra 1970-tallet og frem til i dag, i lys av Evetts(2013) teori om kunnskapsutvikling i profesjoner og forventninger til yrkesutøvelsen. Som infor-masjonsgrunnlag er det gjennomført en summativ analyse av artikler om omfanget av doktor-avhandlinger innenfor fagfeltet, basert på tilgjengelige oversikteroverdoktoravhandlinger innenfor formgiving/kunst og håndverk,og ved hvilke institusjoner de er avlagt i Norge og Norden. Videre gjør vi en tematisk innholdsanalyse av fire doktoravhandlinger avgitt i 2021, og diskuterer disse kunnskapsbi-dragene i lys av Lindströms (2011) argumenter om ulike tyngdepunkter i forskning i fagfeltet. Til slutt diskuterer vi de utdanningsinstitusjonelle rammebetingelser for forskningen i fagfeltet i sammenheng med nye vilkår for lærerutdanning og forming/kunst og håndverk.en_US
dc.description.abstractFormingsforskning i en ny tid? En undersøkelse om formingsforskning, kunnskapsutvikling og endring i faget Kunst og håndverken_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMeten_US
dc.rightsAttribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/deed.no*
dc.titleFormingsforskning i en ny tid? En undersøkelse om formingsforskning, kunnskapsutvikling og endring i faget Kunst og håndverken_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderOpphavsrett 2023 Bente Helen Skjelbred, Jorunn Spord Borgenen_US
dc.source.pagenumber18en_US
dc.source.volume16en_US
dc.source.journalFormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikken_US
dc.source.issue2en_US
dc.identifier.doi10.7577/formakademisk.4813
dc.identifier.cristin2114425
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal