Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorStorebø, Sofie
dc.date.accessioned2023-02-27T10:35:01Z
dc.date.available2023-02-27T10:35:01Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3054165
dc.descriptionMaster i samfunnsfagdidaktikk Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag. 16.05.2022en_US
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er en undersøkelse av hvordan samfunnet på ulike nivåer tilrettelegger for at norske skoler kan møte transelever og transidentitet på en god måte. Bakgrunnen for valg av temaet er interesse for å bidra til et inkluderende samfunn hvor alle kan være seg selv uavhengig av kjønns- og seksualitetsnormene. Masteroppgaven har som formål å svare på problemstillingen «Hvordan håndterer ulike involverte aktører kjønnsidentitetstematikken i den norske skolen?» Det ble brukt tre typer for metode som utfyller hverandre: 1. Dokumentanalyse. 2. deltakende observasjon. 3. Intervju. Datainnsamlingen foregikk høsten 2021. Oppgaven støtter seg på et kjønnsteoretisk rammeverk. Sentrale funn i studien er at det fortsatt er mye berøringsfrykt i ulike sektorer av samfunnet, men vi har gått fra å ha et konstruktivistisk syn på dette med å gjøre kjønn, der det er to kjønn (jente og gutt), en mor og en far og der jenter og gutter har ulike leker – til et samfunn som er mer åpent for aksept og friheter innen kjønnsidentitetstematikken. Det er ikke noen generelle tiltak i skolen når det kommer til kjønnsidentitetstematikken, men mennesker som jobber med barn- og unge må være med på å bryte heteronormene samfunnet bærer preg av. Selv om vi har kommet en lang vei siden tematikken først kom på den nasjonale politiske agendaen i 2008, har vi fortsatt en vei igjen å gå.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandet
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectTranseleveren_US
dc.subjecttransidentiteten_US
dc.subjectskolenen_US
dc.subjecttilretteleggingen_US
dc.subjectkjønnsidentitetstematikkenen_US
dc.titleEn kvalitativ studie av hvordan temaet transidentitet og transelever i norsk skole håndteres av ulike involverte aktøreren_US
dc.title.alternativeA qualitative study of how the topic of transidentity and trans students in Norwegian schools is handled by various actors involveden_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber91en_US
dc.description.localcodeMGBSA550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal