Show simple item record

dc.contributor.authorBarm, Eline
dc.contributor.authorSolheim, Camilla Hjartholm
dc.date.accessioned2022-11-14T07:49:07Z
dc.date.available2022-11-14T07:49:07Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3031557
dc.descriptionFakultet for lærerutdanning, kultur og idretten_US
dc.description.abstractSamfunnets økende behov for gode beslutningstakere krever at skolen og naturfaget kontinuerlig søker å fremme kompetanse innen kritisk tenkning. I samarbeid med forskningsprosjektet TRELIS undersøker denne masteroppgaven et undervisningsopplegg der naturfag-lærerstudenter diskuterer komplekse problemstillinger tilknyttet energiproduksjon. Undervisningsopplegget består av to deler der studentene diskuterer henholdsvis i rolle og ute av rolle. Der studentene diskuterer i tildelte roller er oppgaven å overbevise motparten om rollens tildelte standpunkt. Ute av rolle diskuterer de med utgangspunkt i egne meninger og oppgaven er å komme frem til konsensus. Denne masteroppgaven har til hensikt å besvare følgende problemstilling: Hvordan uttrykkes kritisk tenkning i naturfag-lærerstudenters ytringer i argumenterende dialog tilknyttet en sosiovitenskapelig kontrovers? Studien benytter kvalitativ metode ved å analysere observasjonsdata fra undervisningsopplegget. Dataene suppleres med en spørreundersøkelse besvart av studentene i etterkant av undervisningen. Studien identifiserer 15 ytringer som i ulik grad uttrykker kritisk tenkning. Funnene viser forskjeller i fordeling av ytringer i dialogene der studentene er i og ute av rolle. Studentene uttrykker i større grad kritiske uenighetsytringer og stiller større andel spørsmål når de skal overbevise. Når de skal komme frem til konsensus benytter de betydelig mer ukritiske enighetsytringer. I hele undervisningsopplegget benytter studentene lite kritiske integrerende ytringer. Studien antyder at argumenterende dialog om en sosiovitenskapelig kontrovers i ulik grad fremmer kritisk tenkning. Dette avhenger av hvordan dialogene struktureres samt studentenes kunnskaper og ferdigheter.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleKritisk tenkning i argumenterende dialogen_US
dc.title.alternativeCritical thinking in argumentative dialogueen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGUNA550en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal