dc.description.abstract | Kroppsøvingsfaget har som formål å skape livsslang bevegelsesglede og motivere for en fysisk aktiv livsstil som voksen. Tidligere forsking viser til at nærmere 30% av elevene ¨ikke liker¨ eller ¨hater¨ kroppsøvingsfaget (Borgen & Leirhaug, 2012). 43% utrykker at de ikke er fornyød med undervisningspraksisen i kroppsøving (Säfvenbom et al., 2014). En nasjonal kartleggingsstudie antyder samtidig at mellom 14 000 og 15 000 elever på 5-10 trinn gruer seg til kroppsøvingstimen (Moen et al., 2018). Hovedformålet med dette masterprosjektet er derav å belyse mistrivsel og manglende deltakelse i kroppsøving ut ifra elevenes egne opplevelser og erfaringer. Den teoretiske rammeverket for masterprosjektet er læreplanteori, motivasjonsteori, læringsmiljø og god undervisning. Teoriene benyttes til å diskutere resultater i masterprosjektet. Goodlad (1979) sin læreplanteori er sentralt for å belyse problemstillingen. Deci og Ryan (1985) sine teorier om motivasjon, Nicholls (1984) teorier om læringsmiljø og god undervisning med hjelp av den didaktiske relasjonsmodellen diskutere (Bjørndal & Lieberg, 1978). Forskningsmetodene som ble brukt i datainnsamlingen er kvantitativt spørreundersøkelse (N=116), og kvalitative intervjuer (N=5). Det er kjent som metodetriangulering (Grønmo, 2016, s. 67). Resultatene fra den kvantitative spørreundersøkelsen viser at majoriteten av elevene trives godt i kroppsøvingsfaget. De aller fleste opplever mestring, føler seg inkludert og er aktive deltakere . Derimot er det en andel elever som mistrives sterkt, opplever lite mestring og erfarer lite inkludering. Resultater fra de kvalitative intervjuene viser at årsakene bak manglende deltakelse er mange og sammensatt. Kombinasjonen av lav trivsel, lav mestringsfølelse, utfordrende læringsmiljø, samt en undervisningspraksis som erfares ekkluderende reduserer deres indre motivasjon. Karakterer virker å være en betydelig ytre motivasjon for å delta. Elevene etterspør en tydeligere kroppsøvingslærer i møte med et utfordrende læringsmiljø. De ønsker mer medbestemmelse og elevmedvirkning for å bidra til varierte aktiviteter som erfares personlig meningsfulle. Nøkkelbegreper: kroppsøving, ungdom, kroppsøvingserfaringer, deltakelse, mistrivsel, undervisningspraksis, motivasjon, læringsmiljø, læreplan. | en_US |