Show simple item record

dc.contributor.authorLund, Hilde Birgitte Hjertager
dc.date.accessioned2022-11-01T13:14:30Z
dc.date.available2022-11-01T13:14:30Z
dc.date.created2021-05-26T12:21:13Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationLund, H. H. (2021). «De er jo alle barn» – Mangfoldskonstruksjoner i barnehagen. I R. Faye, E. M. Lindhardt, B. Ravneberg, & V. Solbue (Red.), Hvordan forstå fordommer ? Om kontekstens betydning – i barnehage, skole og samfunn (s. 148–176). Universitetsforlaget.en_US
dc.identifier.isbn9788215041278
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3029360
dc.description.abstractI artikkelen undersøkes det hvordan pedagogiske ledere forstår og konstruerer kulturelt mangfold, og hvordan dette påvirker etniske minoriteter opplevelse av inkludering og tilhørighet i barnehagefelleskapet. Artikkelen bygger på empirisk materiale fra intervjuer med 22 pedagogiske ledere, feltsamtaler og deltakende observasjon i fire barnehager. Analysen viser at pedagogiske ledere forstår kulturelt mangfold på tre ulike måter- som likhet, ulikhet og anerkjennelse, som på ulikt vis bidrar til å reprodusere eksisterende maktrelasjoner mellom i minoritet og majoritet, men også at det finnes måter å møte mangfold på som åpner opp for nye perspektiver, som på sikt kan bidra til å bygge ned skillelinjer mellom minoritet og majoritet.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetsforlageten_US
dc.relation.ispartofHvordan forstå fordommer? Om kontekstens betydning – i barnehage, skole og samfunn
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.title«De er jo alle barn»–Mangfoldskonstruksjoner i barnehagenen_US
dc.typeChapteren_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber148-176en_US
dc.identifier.doi10.18261/9788215041261-2021-07
dc.identifier.cristin1911940
dc.relation.projectNorges forskningsråd: 275575en_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal