dc.contributor.author | Kleppe, Victoria | |
dc.date.accessioned | 2022-10-13T13:10:27Z | |
dc.date.available | 2022-10-13T13:10:27Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3025949 | |
dc.description | Master i kroppsøving i grunnskolelærerutdanningen 1-7
Høgskulen på Vestlandet | Avdeling Bergen
Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett.
Institutt for idrett, kosthold og naturfag
Innleveringsdato: 16.05.2022 | en_US |
dc.description.abstract | Den 12.mars 2020 måtte skoler i hele Norge stenge på grunnlag av den smittsomme Covid-19 sykdommen. Ifølge tidligere forskning har dette påvirket barn og unges læring, trivsel og fysiske og psykiske helse. Kroppsøvingsfaget skal bidra til å stimulere elevers bevegelsesglede, motorisk læring og kroppsbevissthet gjennom allsidige bevegelsesaktiviteter. I læreplanen i kroppsøvingsfaget kommer det frem at faget skal fremme god fysisk og psykisk helse. Det kommer frem i tidligere forskning at denne perioden kan ha påvirket barns læring, fysisk og psykisk helse, og ikke minst trivsel i hverdagen. Temaet i denne studien handler nettopp om kroppsøvingsfaget under nedstengingen der læreplanen, elevers fysiske og psykiske helse er sentralt. Problemstillingen som besvares i denne studien lyder som følger: «Hvilke erfaringer og opplevelser har kvinnelige lærere gjort seg etter hjemmeundervisning i kroppsøvingsfaget?». Det er benyttet en kvalitativ metode med semi-strukturerte intervjuer for å innhente datamaterialet. I analyse og fortolkningsprosessen er det benyttet en fenomenologisk hermeneutisk tilnærming, der datamaterialet ble analysert gjennom en temasentrert analyse. Resultatene i denne studien tyder på at informantene erfarte å ikke ta i bruk læreplanen. Det kommer også frem at informantene opplevde at kroppsøvingsfaget ble nedprioritert, og elevenes fysiske helse ble redusert under nedstengingen. Elevenes psykiske helse er også sentralt innenfor resultatene der informantene erfarte å fremme elevenes psykiske helse. Til slutt kommer det også frem at informantene opplevde at enkelte elevene fikk økt deltakelse i kroppsøvingsfaget der elevenes motivasjon var sentralt. Funnene i denne studien kan synligjøre hvor viktig kroppsøvingsfaget er for elevenes generelle utvikling og læring selv om det er hjemmeundervisning eller undervisning på skolens område. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Høgskulen på Vestlandet | |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | Kroppsøvingsfaget | en_US |
dc.subject | pandemi | en_US |
dc.subject | elevers fysiske og psykiske helse | en_US |
dc.subject | motivasjon | en_US |
dc.subject | selvbestemmelsesteori | en_US |
dc.subject | Læreplanverket for Kunnskapsløftet | en_US |
dc.title | Kroppsøvingsfaget under pandemien | en_US |
dc.title.alternative | Physical education during the pandemic | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.source.pagenumber | 88 | en_US |
dc.description.localcode | MGBKØ550 | en_US |