dc.contributor.author | Haugan, Helene Berg | |
dc.date.accessioned | 2022-10-03T08:33:14Z | |
dc.date.available | 2022-10-03T08:33:14Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3023229 | |
dc.description | Master i læring og undervisning, Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett. Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag | en_US |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven vil undersøke hvilke samisk innhold som skal være med i opplæringen, og hvordan lærebøkene har fortolket dette innholdet. Problemstillingen er Hvordan blir samiske tema fortolket fra styringsdokumentene til lærebøkene i fagfornyelsens samfunnsfag? For å svare på problemstillingen tar jeg for meg to underspørsmål: 1) Hvilke samiske tema er til stede i styringsdokumentene? og 2) Hvordan blir de samiske temaene fortolket i lærebøkene?
Jeg brukt en kvalitativ og kvantitativ innholdsanalyse. Jeg har basert meg på Teemu Ryymin og Jukka Nyyssönen (2013) analyse av grunnfortellingene ved samisk innhold som «briller» i den kvantitative innholdsanalyse. Utvalget består av tekst om det samiske fra styringsdokumentene (overordnet del og Læreplan i samfunnsfag (SAF01-04)) og lærebøkene fra Aschehoug (Arena 8-10), Gyldendal (Relevans 8–9) og Cappelen Damm (Samfunnsfag 8–9). Oppgaven fokuserer kun på det samiske innholdet som formidles til alle elever. Jeg har derfor valgt å ekskludere den samiske skolen, ettersom dens innhold er ment for samiske elever.
Funn og resultat viser at det er åtte samiske tema skal være med i lærebøkene: Samisk samfunnsliv, samisk historie, samisk kultur, rettigheter, mangfold i demokratiet, deltakelse, konflikt og bærekraftig utvikling. Videre fant jeg at ingen av de tre forlagene inkluderer alle innholdskravene til disse samiske temaene. Det er stor variasjon i læreverkenes fortolkning og fremstilling av de samiske temaene, foruten om de samiske temaene som er knyttet til kompetansemål. Disse er fortolket og presentert likt av alle de tre forlagene. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Høgskulen på Vestlandet | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Lærebokens fortolkning av samiske tema | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.description.localcode | MAS3-307 | en_US |