Show simple item record

dc.contributor.authorØdegård, Malin Presterud
dc.date.accessioned2022-09-26T07:18:54Z
dc.date.available2022-09-26T07:18:54Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3021152
dc.descriptionMGBMA550 Høgskulen på Vestlandet avdeling Bergen Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett (FLKI) Institutt for språkfag og matematikken_US
dc.description.abstractTidligere forskning har vist at fysisk aktivitet har positiv innvirkning på barns helse og læring. Dette har medført et større fokus på å integrere fysisk aktivitet i skolen. Fysisk aktiv læring er en læringsstrategi som gir elevene mulighet til å lære fag ved å være i fysisk aktivitet og bruke kroppen. Denne casestudien tar for seg det matematiske temaet koordinatsystemet hvor undervisningsmetoden fysisk aktiv læring er brukt. Målet har vært å se nærmere på hvordan fysisk aktiv læring i matematikk kan fremme elevenes forståelse for koordinatsystemet. Det ble gjennomført en intervensjon over to uker i to syvende klasser fra forskjellige skoler. Elevene i hver klasse gjennomførte tre undervisningsopplegg som gikk ut på å samarbeide i grupper, danne læringssamtaler og skape erfaringer til koordinatsystemet gjennom å være aktiv og bruke kroppen i læringsprosessen. Oppgaven tar for seg elevenes oppfattelse av fysisk aktiv læring. For å få innsikt i dette, har jeg som primærmetode benyttet kvalitativ forskningsmetode i form av observasjon på skole, og intervju med både elever og lærere. Det er også blitt gjennomført pre-og post-tester som skulle kartlegge kunnskapsnivået og brukes i noen av intervjuene. Elevene ble observert gjennom undervisningsoppleggene, og noen elever fra hver klasse ble intervjuet mot slutten av intervensjonen. Da intervensjonen var slutt, ble også lærer i hver klasse intervjuet. Elevene i klassene uttrykte at fysisk aktiv læring som undervisningsmetode var motiverende og påvirket matematikkundervisningen positivt. Lærestoffet ble konkretisert og det var lettere for elevene å forstå det de hadde lært og bruke det videre, ikke bare reprodusere kunnskapen. Gjennom samarbeid fikk elevene opparbeidet forståelse i matematikken ved å dele erfaringer med hverandre gjennom læringssamtaler. Studien viste at fysisk aktiv læring gjør elevene aktive i egen læring på flere måter. Fysisk aktiv læring gir virkelighetsnær tilnærming til matematiske tema som kan fremme deres forståelse i faget samtidig som de oppnår den mengden fysisk aktivitet de har krav på.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectFysisk aktiv læringen_US
dc.subjectkroppslig læringen_US
dc.subjectforståelseen_US
dc.subjectbarneskolenen_US
dc.subjectmatematikken_US
dc.titleEn case-studie om fysisk aktiv læring i matematikken_US
dc.title.alternativeA case study about physically active learning in mathematicsen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGBMA550en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal