Nabospråkundervisning i Skandinavia
Abstract
Formålet med undersøkelsen er å finne ut om man kan sammenligne innhold om nabospråk i læreplaner og lærebøker fra Skandinavia. I begrepet nabospråk legges det her vekt på språkene norsk, svensk og dansk. Undersøkelsen tar for seg læreplaner og lærebøker fra morsmålsfagene i Norge, Sverige og Danmark. Metoden har et kvalitativt utgangspunkt, der innholdsanalyse og dokumentanalyse benyttes for å hente ut relevant informasjon fra læreplanene og lærebøkene, samt for å analysere informasjonen som blir hentet ut. Materialet som ble hentet ut fra læreplanene og lærebøkene knyttes til nabospråkundervisning. Nabospråkundervisning legger vekt på undervisning i skandinaviske språk i skandinaviske skole, eksempelvis svensk og dansk i norsk skole. I analysen av dette materialet fremkommer det både sammenhenger og store sprik mellom læreplaner og lærebøker. I Norge og Sverige så man en sammenheng mellom innholdet i læreplanen og innholdet i lærebøkene. Det mest interessante funnet var spriket mellom danske læreplaner og danske lærebøker. Her var det ikke sammenheng mellom læreplanene og lærebøkene. Læreplanene var godt utfylt om nabospråk, men det var lite å finne om nabospråk i lærebøkene.
Description
Masteroppgave i norsk GLU 1-7 (MGBNO550)
Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolkning
Fakultetet for lærerutdanning, kultur og idrett