Show simple item record

dc.contributor.authorÅrvik, Marielle Legøy
dc.date.accessioned2022-09-22T13:53:59Z
dc.date.available2022-09-22T13:53:59Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3020720
dc.descriptionFakultet for lærerutdanning, kultur og idrett/institutt for språk, litteratur, matematikk og tolkning/Undervisningsvitenskapen_US
dc.description.abstractDenne oppgaven er en kvalitativ studie som undersøker hvordan elever i ungdomsskolen gjør nytte av skriftlig respons fra lærer til å revidere egne tekster, i et prosessorientert skriveforløp. Oppgaven er forankret i både et funksjonelt syn på skriving og et prosessorientert syn på skriving, der undervegsrespons blir sett på som grunnleggende for å øve opp elevenes revisjonskompetanse. Dermed har oppgaven et særlig fokus på responstypene- og handlingene som fører fram i elevenes revisjoner. Forskningsmaterialet er samlet inn fra én tiendeklasse på én ungdomsskole i Vest-Norge. Totalt ble det samlet inn 24 tekster fra 12 elever til kvalitativ tekstanalyse: ett tekstutkast med skriftlig respons fra lærer, og én revidert tekst fra hver av elevene. Del 1 av analysen fokuserer på skriftlig respons fra lærer. Del 2 av analysen fokuserer på elevenes revisjoner. Til gjennomføringen av kvalitativ analyse av respons og revisjoner, er det utarbeidet et analyseredskap bestående av ulike responstyper- og handlinger, som bygger videre på inndelingen til Bitchener og Ferris (2012), Tonne (2017) og Otnes og Solheim (2019). Funnene i denne oppgaven viser at læreren stort sett kombinerer marg- og sluttkommentarer i elevenes førsteutkast, og at det er forskjell på hvilke typer skriftlig respons som er mest dominerende innenfor disse. De responstypene som dominerer i margkommentarene er direkte metaspråklig respons og indirekte metaspråklig respons. I margkommentarene gjør elevene flest fullstendige revisjoner basert på disse responstypene, men i sin helhet er det mest fullstendige revisjoner på bakgrunn av direkte innholdsmessig respons. De responstypene som dominerer mest i sluttkommentarene, derimot, er indirekte metaspråklig respons og direkte innholdsmessig respons. Funnene mine viser at elevene gjør færrest fullstendige revisjoner på bakgrunn av indirekte metaspråklig respons i sluttkommentarene, og at det er flest revisjoner som delvis imøtekommer direkte innholdsmessig respons i sluttkommentarene. Felles for marg- og sluttkommentarene er at indirekte innholdsmessig respons er den minst dominerende responstypen, som elevene i hovedsak reviderer delvis eller ikke på bakgrunn av. Det blir konkludert med at det fremdeles er et behov for å forske på skriftlig respons og revisjonskompetanse, for å bidra til gode vurderings- og undervisningspraksiser som kan støtte elevene på veg mot å utvikle revisjonskompetanse. Funnene i masterprosjektet kan likevel bidra til å forbedre måten lærere benytter og formulerer ulike typer skriftlig respons, som en del av et prosessorientert skriveforløp, så vel som i oppøvingen av elevenes revisjonskompetanse på ungdomstrinnet.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleTekstrevisjon på bakgrunn av skriftlig respons fra læreren_US
dc.title.alternativeText revision based on written response by teacheren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGUNO550en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal