Show simple item record

dc.contributor.authorViken, Hannah
dc.date.accessioned2022-09-20T10:41:46Z
dc.date.available2022-09-20T10:41:46Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3019099
dc.descriptionMaster i matematikk i Grunnskolelærerutdanningen 5-10 Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolkningen_US
dc.description.abstractSamarbeidsprøver i matematikkfaget, er en kvalitativ studie av hvordan et utvalg ungdomsskoleelever opplever samarbeidsprøver i matematikkfaget. For å undersøke dette, ble ni ungdomsskoleelever intervjuet i etterkant av at de hadde gjennomført del to på en tentamen som en samarbeidsprøve der de jobbet sammen i par. Problemstillingen: «Hvordan opplever et utvalg ungdomsskoleelever samarbeidsprøver i matematikkfaget?», undersøkes ut ifra tre forskningsspørsmål, der disse hver for seg tar for seg det elevene uttrykte om fordeler (F1), utfordringer (F2) og oppgavene (F3) ved samarbeidsprøver i matematikkfaget. Funnene blir tolket og diskutert i lys av det Johnson et al. (2006) beskriver som grunnleggende elementer innenfor samarbeidslæring. Oppgavene tolkes og diskuteres ut ifra skillen mellom åpne og lukkede oppgaver slik som Hana (2013) beskriver det. Funnene diskuteres i lys av tidligere forskning på feltet, og studien viser både lignende funn, men også ulike eller nye funn. Studien viser blant annet at det å kunne samarbeide med en annen var til fordel når det kom til å forstå og løse oppgavene under prøven, og at en utfordring ved samarbeidsprøver kan være gruppesammensetningen dersom gruppemedlemmene er på ulikt nivå i matematikkferdigheter. Studien viser at flere av elevene foretrekker oppgaver som legger opp til samtale og samarbeid, fremfor oppgaver de kunne klart på egenhånd, når elevene skal ha samarbeidsprøver. Innledningsvis og avslutningsvis diskuteres relevansen av samarbeidsprøver i lys av den nye læreplanen i matematikk, og særlig med utgangspunkt i tre av kjerneelementene: utforsking og problemløsning, resonnering og argumentasjon og representasjon og kommunikasjon.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleSamarbeidsprøver i matematikkfageten_US
dc.title.alternativeCollaborative testing in mathematicsen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGUMA550en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal