Show simple item record

dc.contributor.authorTjordal, Malene
dc.date.accessioned2022-09-20T10:39:06Z
dc.date.available2022-09-20T10:39:06Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3019096
dc.descriptionMaster i matematikk i Grunnskolelærerutdanningen 5-10 Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett (FLKI) Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolkingen_US
dc.description.abstractFysisk aktiv læring i matematikkfaget – et elevperspektiv, er en kvalitativ studie av hvordan åtte elever på syvende trinn opplever fysisk aktiv læring (FAL) som didaktisk metode i matematikkundervisningen. Forskning uttrykker stadig et behov for å øke elevers læring og motivasjon i skolen. Med dette som bakgrunn undersøker denne studien elevers subjektive opplevelse av hvordan FAL kan påvirke deres læring og motivasjon i matematikkfaget. For å søke innsikt i elevenes opplevelser av hvordan FAL påvirker deres læring og motivasjon i matematikkfaget, støtter studien seg på det sosiokulturelle perspektivet på læring og utvikling. Motivasjonsteori, teori om samarbeidslæring og matematikkdidaktisk teori om læring og forståelse danner den teoretiske rammen for studien. Intervju ble benyttet som metode for å undersøke hvilke opplevelser elevene har med FAL i matematikkfaget. Som en støtte til intervjuene ble det også gjort observasjon av en undervisningstime med FAL. Gjennom åtte elevers perspektiv blir deres opplevelser av metoden presentert og analysert. Studien viser at de åtte elevene har ulike opplevelser og trekker frem flere forskjellige faktorer ved FAL som påvirker læringen og motivasjonen deres. Studien viser blant annet til at elevene opplever at de lærer mer med FAL, ettersom de får mulighet til å lære av og med hverandre. De opplever også at de er mer aktive i egen læringsprosess. Derimot er det flere elever som opplever at konkurranse kan stå i veien for deres læring. Elevene opplever at FAL øker deres motivasjon i matematikkfaget ettersom de opplever undervisningen som gøy og dermed har mer lyst til å delta. Videre legger FAL også til rette for en mer variert undervisning og gir faget en større relevans, noe elevene opplever motiverende. Avslutningsvis blir det drøftet hvordan innsikt i elevenes opplevelser kan bidra i tilrettelegging av læring og motivasjon med FAL som metode, og hvordan en kan utnytte potensialet med metoden.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleFysisk aktiv læring i matematikkfaget – et elevperspektiven_US
dc.title.alternativePhysically active learning in mathematics – a students’ point of viewen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGUMA550en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal