dc.contributor.author | Snare, Marthe Torsteinsen | |
dc.date.accessioned | 2022-08-05T07:43:52Z | |
dc.date.available | 2022-08-05T07:43:52Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3010244 | |
dc.description | Masteroppgave i norsk GLU 5-10 (MGUNO550)
Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking
Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett | en_US |
dc.description.abstract | I denne masteroppgaven har jeg undersøkt potensialet til både en roman og en grafisk adaptasjon i en tenkt litterær samtale på ungdomsskolen. Litterære samtaler er en metode lærere ofte tar i bruk i norskfaget, men samtalene baserer seg ofte på én tekst. Formålet med denne studien er derfor å undersøke om man kan kombinere to ulike versjoner av samme bok i en litterær samtale. Forskere som Åsmund Hennig, Svein Slettan, Agnes- Margrethe Bjorvand og Scott McCloud, for å nevne noen, er med på å danne det teoretiske grunnlaget som ligger til grunn for arbeidet og forskningen. I tillegg er Oddny Judith Solheims teorier rundt motivasjon og engasjerte lesere relevante for å se hva som ligger til grunn for elevers motivasjon rundt lesing, og hvordan jeg kan stille spørsmål til bøkene for å motivere elevene til å delta aktivt i samtalen.
Prosjektet tar utgangspunkt i to bøker for ungdommer: romanen Fittekvote (2010) av Axel Hellstenius og Morten Skårdal, og den grafiske romanen Nærkamp (2015) av Axel Hellstenius og Line Halsnes. Bøkene følger samme handlingsforløp, noe som gjør at de har et godt utgangspunkt og grunnlag for studien. Det er foretatt en litterær analyse av bøkene med spesielt fokus på karakteranalyse og adaptasjonsanalyse, som til slutt blir satt opp mot hverandre for å undersøke potensial for litterær samtale.
Funn i analysen viser at bøkene jeg har valgt ut er egnet for en litterær samtale. Dette er fordi vi ser at de gir mye av den samme informasjonen gjennom karakterene og handlingen, noe som gjør at bøkene egner seg til og brukes samtidig. Denne form for tilpasset undervisning gjør at elevene har bestemmelsesrett i form av hvilken bok de ønsker å lese, uten at det påvirker deres deltakelse i klasserommet. Avslutningsvis diskuteres det hvordan man kunne ha gått fram om man skulle ha gjennomført en litterær samtale med bøkene. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Høgskulen på Vestlandet | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | To bøker - en samtale: En studie av en roman og den grafiske adaptasjonens potensial i en tenkt litterær samtale på ungdomstrinnet | en_US |
dc.title.alternative | Two books - one conversation: A study of a novel and the potential of a graphic adaptation in an imaginary literary conversation in middle school | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.description.localcode | MGUNO550 | en_US |