Jeg vil jo lære og skulle så gjerne ha kunnet mer, men alt tar ekstra lang tid å sette seg inn i på egenhånd: En kvalitativ studie av hvordan nyutdannede lærere videreutvikler sin profesjonsfaglige digitale kompetanse
Abstract
Hensikten med dette studiet, har vært å tilegne seg kunnskap som gir innblikk i nyutdannede
læreres rolle i lys av PfDK. Dette gjelder både deres administrative og pedagogiske arbeid.
Ved å få innblikk i opplevde erfaringer gjennom deres reise til å bli profesjonsfaglige digitalt
kompetente lærere, kan dette bidra til å danne et bilde av deres digitale skolehverdag.
Problemstillingen lyder som følger: Hvordan videreutvikler nyutdannede lærere sin
profesjonsfaglige digitale kompetanse (PfDK)?
Det ble valgt et fenomenologisk utgangspunkt og kvalitativ tilnærming. Grunnen til dette var
fordi det var de nyutdannede lærernes meninger og erfaringer som skulle undersøkes. For å
søke svar på dette er det benyttet semistrukturerte livsverden intervju (Kvale & Brinkmann,
2015, s. 46). Denne formen for innsamling av data gjorde det mulig å forme intervjuet basert
på intervjupersonenes erfaringer og uttalelser. I tillegg kunne jeg gå mer i dybden i
tematikken (Tanggaard & Brinkmann, 2010, s. 20). Beskrivelsene av intervjupersonenes
uttalelser er presentert ved å benytte meg av utvalgte deler av samtalene med
intervjupersonene. I tillegg er drøftingen av funnene blitt gjort underveis og samtidig med
gjengivelse av innholdet i samtalene. Dette er gjort i lys av det teoretiske perspektivet og
tidligere forskning for denne oppgaven.
Funn i undersøkelsen viser at de nyutdannede lærerne i utvalget videreutvikler sin
profesjonsfaglige digitale kompetanse på flere måter. På den ene siden øker nyutdannede
lærere sin PfDK gjennom erfaring, ved å prøve og feile på egenhånd. Intervjupersonene kan
ikke huske å ha blitt introdusert for begrepet PfDK i lærerutdanningen. Derimot har de vokst
opp i en digital verden og tilegnet seg digital kompetanse på fritiden i sin oppvekst. Denne
kompetansen benytter de blant annet for å tilegne seg kunnskap i bruk av iPad og app-er.
Dette er noen av de læringsressursene som brukes i deres administrative og pedagogiske
arbeid. Videre prøver de å bruke sin digitale kompetanse på en pedagogisk måte, slik at det
kan fremme læring hos elevene. Dersom de møter på utfordringer, er de heller ikke redde for
å spørre kollegaer om hjelp fra både fysiske og digitale kollegaer på sosiale medier. På den
andre siden føler de seg overlatt til seg selv, ettersom de opplever lite formell opplæring og
oppfølging for videreutvikling av sin PfDK i yrket.
Description
Navn på masterprogrammet: IKT i læring.
Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett.
Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag