Institutt for kunstfag: Nye registreringer
Viser treff 41-60 av 263
-
Hva må jeg gjøre for å få høyere karakter? – kreative prosesser og karaktervurdering i kunst og håndverk
(Master thesis, 2023)Fremtiden har behov for kreative mennesker som kan utforske og skape i et samfunn som preges av stadig nye utfordringer. Kunst og håndverk er et fag som skal fremme kreative prosesser og legge til rette for at elever ... -
Digitale verktøy i kunst og håndverk: En autoetnografisk utforskning av laserkutteren som verktøy til å lage tresnitt
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven handler om bruken av digitalt verktøy i tresnittproduksjon. Gjennom studien har jeg med en autoetnografisk tilnærming forsket på bruken av laserkutter til å lage tresnitt. Problemstilling og ... -
Kreativitetens spillerom i morsmålsfaget: En komparativ studie med lærere fra Norge, USA og Belgia
(Master thesis, 2023)Kreativitet er et viktig begrep i dagens utdanningsdiskurs, ikke bare i Norge, men også i resten av Europa og USA. Norsk og internasjonal forskning er kommet frem til at begrepet kreativitet ikke blir definert på en klar ... -
The Show: Et praksisledet forskningsprosjekt i valgfaget Produksjon for Scene
(Master thesis, 2023)Studien tar for seg en kreativ prosess i valgfaget Produksjon for scene (PfS) på en ungdomsskole. I løpet av et skoleår jobbet elever og lærere sammen om å utvikle, produsere og vise frem musikalen «The Show». Målet med ... -
Eit studie av flyt i teikning
(Master thesis, 2023)I dette kunstfagdidaktiske FoU-arbeidet har eg undersøkt fenomenet flyt i teikning i lys av forskingsspørsmålet: - Kva karakteriserer, og korleis kjenneteiknast flyt i samband med teikning? Ved hjelp av ein kvalitativ metode ... -
Fra Bilde til Lyd: En Autoetnografisk Studie i Komposisjonsprosesser med Bildemateriale som Inspirasjonskilde
(Master thesis, 2023)Mitt masterprosjekt er forankret både i personlige erfaringer og skolekonteksten. Når det gjaldt personlig interesse, ønsket jeg svar på hva bildets funksjon kunne være i en musikalsk komposisjonsprosess og hvilke egenskaper ... -
Kunsten gjev meg mot til å vera til stades: Korleis tilsette ser si eiga pedagogiske utvikling gjennom kunstfagleg arbeid i barnehagen
(Master thesis, 2023)I arbeid med kunst, kultur og kreativitet står det i rammeplanen at barna skal få estetiske erfaringar i ulike former, og det trekkast fram at barna skal få moglegheit til utforsking, fordjupning og progresjon (Rammplanen, ... -
Who takes part in participation? Challenges to empowering student voice in music teacher education
(Peer reviewed; Journal article, 2023)In this study, we employ a participatory action research framework to investigate how preservice music teachers can take part in developing their own education. The main focus is on how two music teacher educators at two ... -
Inclusive socio-musical spaces: An ethnographic case study of newly arrived migrant children’s musical engagement in a Norwegian primary school
(Doctoral thesis, 2023)This study explores the role of musical engagement in helping create an inclusive school environment for newly arrived migrant children in primary schools. The aim of the thesis is to contribute to existing knowledge on ... -
Recognising intra-actions of music and pupil
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Music is deeply entangled with human activity and can play various roles in our lives, also in the lives of children. A large part of children’s day-to-day life in Norway takes place within a school context. However, ... -
Å finna orda til musikken: Ein autoetnografisk studie av songtekstproduksjon
(Master thesis, 2021)Samandrag Denne oppgåva baserer seg på eit kunstnarisk utviklingsarbeid der det har vorte skrive songtekstar til åtte musikalske førelegg. I arbeidet med desse songtekstane har prosessen vorte dokumentert ved hjelp av ... -
Professional strategies in upper secondary school dropout management among youth in the Sami areas of Norway: a focus group study
(Peer reviewed; Journal article, 2023)The upper secondary school dropout rate is a challenge in many western countries, and measures have been taken to prevent dropout. The dropout rate in Norway is stable but is the highest in the northernmost counties. The ... -
Formingsforskning i en ny tid? En undersøkelse om formingsforskning, kunnskapsutvikling og endring i faget Kunst og håndverk
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Artikkelen undersøker og diskuterer hvordan forskningstradisjonene i kunst og håndverk utformes og endres over tid. Søkelyset rettes mot den historiske utviklingen fra 1970-tallet og frem til i dag, i lys av Evetts(2013) ... -
Stilla og ropet – kunstnerisk (ut)forskning gjennom fem elastiske byggekomponenter.
(Peer reviewed; Journal article, 2022)In this article I explore how the interplay between five elastic building components can take shape in the development of a musical score. With concepts derived from Magnar Åm’s (2004) article “Ikkjetid, ikkjetyngd”, I ... -
Utvidet virkelighet i bøker for barn – «Augmented Reality» og analoge bøker
(Peer reviewed; Journal article, 2023)I denne artikkelen ser vi på bruk av utvidet virkelighet («Augmented Reality»/AR) i samspill med analoge bøker. Disse bøkene er produsert av barnehagelærerstudenter med målgruppe barn 2-5 år. Gjennom estetiske læringsprosesser ... -
Being and becoming ‘a frail older adult’: Meaning-making and resistance through storytelling
(Peer reviewed; Journal article, 2023)By inquiring into older adults' narrations about their lives in the present, past, and future, this study aims to learn more about home-dwelling older adults' lived experiences of being and becoming “frail”. This article ... -
Soundtrapped? Socio-material perspectives on collaborative teaching within the music classroom
(Peer reviewed; Journal article, 2022)This article draws on a classroom project to explore the complexities of collaborative teaching within the music classroom, where a professional team collaborated to facilitate digital music-making at a lower secondary ... -
Developing visions for the future. A reflection on utopias in music teacher education
(Peer reviewed; Journal article, 2023)As society changes, new challenges arise for education. Major social upheavals have led to increasing awareness of social justice issues and critical reflection within the field of music education, as well as calls for ...