Blar i Institutt for kunstfag på tittel
Viser treff 28-47 av 263
-
”Det skjer oppe i hodet, liksom”. En kvalitativ studie av musikklinjeelevers refleksjoner over egen forståelse i hørelære
(Master thesis, 2016-05-18)Denne oppgaven er en kvalitativ studie hvor jeg utforsker elevers refleksjoner over egen forståelse i hørelære. Faget innebærer utvikling av evner som berører flere aspekter ved å forstå musikk – klingende så vel som ... -
"Det uferdige - anvendt drama i den totale institusjon" - en teoretisk og praktisk studie av Teater Bak Murene i Bergen fengsel
(Master thesis, 2009)Utgangspunktet for studien er egen praksis med Teater Bak Murene (TBM) i Bergen fengsel. Studiens intensjon er å bidra til viten og innsikt i feltet anvendt drama i fengsel og bidra til det kulturpolitiske spørsmålet knyttet ... -
Developing an understanding of intercultural music education in a Nordic setting
(Journal article; Peer reviewed, 2021)The purpose of this article is to achieve greater clarification of the meaning of the word ‘intercultural’ when used in Nordic music education research, by means of a literature review. The findings suggest that ‘intercultural’ ... -
Developing reflection-in-musicking in creative practices
(Peer reviewed; Journal article, 2020)This article examines the development of reflection-in-musicking in a Write an Opera project at a Norwegian upper secondary school. As part of a PhD project, this case study focuses on a group of seven participants ... -
Developing visions for the future. A reflection on utopias in music teacher education
(Peer reviewed; Journal article, 2023)As society changes, new challenges arise for education. Major social upheavals have led to increasing awareness of social justice issues and critical reflection within the field of music education, as well as calls for ... -
Devised theatre, relasjoner og samhold
(Bachelor thesis, 2021) -
Dialogue and materiality/embodiment in science|arts creative pedagogy: Their role and manifestation
(Journal article; Peer reviewed, 2019)This paper responds to recent calls to explore the nuances of the interaction between the sciences, the arts and their inherent creativity to better understand their potential within teaching and learning. Building on ... -
Digital kompetanse i arbeid med språk og estetiske fag i barnehagen: Dei vaksne sitt perspektiv
(Report, 2019)Prosjektet “Utvikling av berekraftige praksisar for digital teknologibruk innan språk og estetiske fag i barnehagen” (2017- 2020) forkorta til DigiSus1, er eit kompetanseutviklingsprosjekt som er finansiert av Norges ... -
Digital komponering i et postfenomenologisk perspektiv
(Master thesis, 2023)I denne oppgaven utforsker jeg hvordan teknologi kan påvirke hvordan mennesker komponerer musikk. Jeg ser på postfenomenologiens perspektiver på at mennesket “skapes gjennom teknologi” og overfører disse perspektivene til ... -
Digital Nature Representation: Ecocritical Perspectives on the Children’s App Kubbe Makes Shadow Theatre
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Combining two topics in modern children’s literature, that of new forms of representation afforded by digital media and that of ecocriticism, this article applies an ecocritical perspective to the reading of a narrative ... -
Digital teknologi i musikkundervisning: En kvalitativ studie av tre ungdomsskolelæreres opplevelse av digital teknologi i musikkundervis-ningen
(Master thesis, 2022)Den teknologiske utviklingen har resultert i at vi har fått en økende digitalisering av skolehverdagen. Det nye læreplanverket gjenspeiler dette økte fokuset i musikkfagets beskrivelser av grunnleggende ferdigheter, ... -
Digitale verktøy i kunst og håndverk: En autoetnografisk utforskning av laserkutteren som verktøy til å lage tresnitt
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven handler om bruken av digitalt verktøy i tresnittproduksjon. Gjennom studien har jeg med en autoetnografisk tilnærming forsket på bruken av laserkutter til å lage tresnitt. Problemstilling og ... -
Does this work [of art] invite me into [intersubjective] dialogue? Discussing relational aesthetics in music education
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Some artistic and educational practices in music have yet to be defined within the dichotomy of referential and autonomy aesthetics. However, there has been an ongoing shift towards more interactive, social and relationally ... -
‘Don’t We Have a Storyline?’ Negotiating Devising Strategy in a Nordic-Baltic Teacher Education Programme’s Artistic Production
(Journal article; Peer reviewed, 2016)This article investigates the process of devising strategy in an intercultural Baltic-Nordic setting. Sixty teacher education participants collaborated on an interdisciplinary artistic production based on Norwegian folk ... -
Drama som uttrykk for djup læring
(Master thesis, 2021)I denne masteroppgåva vert det undersøkt på kva måte drama som læringsform kan bidra til djup læring og som vurderingsverkty i grunnskulen. Gjennom aksjonsforsking er det utvikla og gjennomført eit langstrakt dramaforlaup ... -
"Du kan jo ikkje lære å spikke noe uten å faktisk gjøre det"- Inger 15 år. En studie om erfaringslæring
(Master thesis, 2016-08-12)Bakgrunnen for denne masteroppgaven har vært ungdomsskoleelevens utvikling av kyndighet i en konkret læringssituasjon. Med fokus på erfaringslæring i lys av den sosiokulturelle teorien har jeg jobbet ut i fra følgende ... -
Editorial: Futures of Design Education
(Chapter, 2022)The chairs' introductory editorial for the theme track 'Futures of Design Education'. -
Educating Music Teachers for the Future: The Crafts of Change
(Chapter; Peer reviewed, 2021)In light of current global educational reforms and neoliberal discourses, it is timely to ask about the future direction of music education. This chapter discusses the concept of “crafts” in relation to music teacher ... -
«Eg må stoppe maskina for å sjå korleis det eigentleg ser ut» - eit aksjonsforskingsopplegg som undersøkjer korleis ein estetisk læreprosess som tredreiing kan bidra til meiningsskaping for fire elevar i ungdomsskulen.
(Master thesis, 2022)Det kan vere nærast meditativt å stå med dreiejernet i handa og kjenne jernet forme eit treemne til ei dreid form. Sagflis som legg seg som eit tjukt lag over golvet, lukta av treet og praktisk trearbeid. Resultatet blir ... -
Ei praksisleia undersøking av bluesrockbandet «Tubesnakes» sin komponerings- og produksjonspraksis
(Master thesis, 2022)Eit praksisleia forskingsprosjekt er gjennomført, med basis i metodar som er brukt i komponering og produksjonspraksis til bluesrockbandet «Tubesnakes». Forfattaren av dette forskingsprosjektet er vokalist, gitarist og ...