Browsing Institutt for kunstfag by Title
Now showing items 217-236 of 290
-
Seks dager i et glassblåserverksted
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er et utviklingsprosjekt der målet er å undersøke hvordan et undervisningsopplegg knyttet til omforming av tomgods kan brukes i undervisning for bærekraftig utvikling i folkehøgskolen. Problemstillingen ... -
The Show: Et praksisledet forskningsprosjekt i valgfaget Produksjon for Scene
(Master thesis, 2023)Studien tar for seg en kreativ prosess i valgfaget Produksjon for scene (PfS) på en ungdomsskole. I løpet av et skoleår jobbet elever og lærere sammen om å utvikle, produsere og vise frem musikalen «The Show». Målet med ... -
Skape rom for kreativitet og livsmestring i kunst og håndverk
(Musical score, 2024)Livsmestring ble innført i tråd med den nye læreplanen for 2020. Kreativitet fikk også en større plass i nåværende læreplan, men begrepet er fortsatt av stor og vid betydning, i likhet med livsmestring. Det er dokumentert ... -
Skapia: En ekstern aktørs bidrag til komponering i musikkfaget i grunnskolen
(Master thesis, 2020)Målet med denne oppgaven er å bidra til diskusjonen om komponering i grunnskolen. I denne studien undersøkes den eksterne aktøren Skapia, som gjennom sine to satsinger «Veslefrikk» og «U-trykk» og andre lokale arrangementer, ... -
Skole og konsert - fra formidling til dialog (DiSko): Erfaringsrapport
(CASE-rapport;1/2019, Report, 2019)Forskere som har deltatt i syklus 1 med datainnsamling, analyse og tekst er: Professor og Forskningsleder Magne Espeland, 1. amanuensis og prosjektleder Kari Holdhus, 1. lektor Jorunn Thortveit (Universitetet i Stavanger) ... -
Skole og konsert - fra formidling til dialog (DiSko): Tilstandsrapport
(CASE-rapport;1/2017, Report, 2017)Gjennom forskningsprosjektet ”Skole og konsert – fra formidling til dialog” (DiSko) vil forskerne arbeide med hvordan en kan produsere og distribuere konserter og annen kunst for elever i skolen på en slik måte at det kan ... -
Skole og konsert - frå formidling til dialog (DiSko): Produksjosrapport
(CASE-rapport;1/2018, Report, 2018)Produksjonsrapport 1 inngår i ein serie planlagde rapportar frå prosjektet Skole og konsert – frå formidling til dialog (DiSko). Desse rapportane blir utforma undervegs med og parallelt med FOU- prosessen og er ein del av ... -
Skolelivskvalitet og inkluderende musikkundervisning : Perspektiver på praksis i grunnskolen
(Master thesis, 2019)This is a master thesis in music education at the University College of Western Norway. Through this research project I have elucidated how pupils, music teachers and school management experience inclusive music education ... -
Skulekorpsdireksjon: Eit diskursorientert bidrag til å forstå korleis direksjonspraksisar i skulekorps vert konstruert
(Master thesis, 2018)Å dirigere skulekorps er ei mangefasettert oppgåve, som kan vere vanskeleg å fullt ut definere kva inneber. Eigne erfaringar og forsking har medført ein fascinasjon knytt til kva ein skulekorpsdirigent er og korleis ein ... -
Slaget: En studie om smedens hammerslag, og dens innvirkning på verden
(Master thesis, 2019)I en skolehverdag der vi er opptatt av innovativ læreing, og nye muligheter, med 21st century skill, debatteres skolen som et sted hvor vi skal utdanne fremtidens borgere, og forberede de til yrker som ikke er oppfunnet ... -
"Slow Fashion" - et aksjonforskningsprosjekt på mellomtrinnet med fokus på det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling
(Master thesis, 2022)Med innføringen av Fagfornyelsen har bærekraftig utvikling blitt til et av de tverrfaglige tema på skolen som forutsetter en grundigere opplæring i dette temaet og praktisering av samarbeid på tvers av fag. Denne masteroppgaven ... -
Sluttvurdering i musikkfaget: Eit innblikk i nokre musikklærarar sin vurderingspraksis
(Bachelor thesis, 2019) -
Sokratisk seminar som metode ved utforskende samtale
(Master thesis, 2024)Denne studien undersøker hvordan fire elevstyrte grupper på 10.trinn samtaler om en litterær tekst. Samtalemetoden er et sokratisk seminar der meningsskaping gjennom samtale står sentralt. Formålet med studien var å finne ... -
Songkultur på tvers av generasjonar? - ein studie av ‘kveldsvers’ som eit pedagogisk og kulturelt tema i ei skuleklasse
(Master thesis, 2021)Denne studien tek utgangspunkt i fenomenet «kveldsvers» og korleis det vert opplevd i møtet mellom elevar og eldre innanfor rammene av eit samarbeid mellom ein barneskule og ein aldersheim. Studien er gjennomført som ein ... -
Sosiale og musikalske koplingar i vaksenkorpset
(Master thesis, 2024)Dette forskingsprosjektet undersøker ulike måtar dei musikalske og sosiale elementa kan påverke kvarandre i korpsverksemda, og korleis det verkar inn på deltakarane sitt samarbeid om å oppnå deira individuelle og kollektive ... -
Soundtrapped? Socio-material perspectives on collaborative teaching within the music classroom
(Peer reviewed; Journal article, 2022)This article draws on a classroom project to explore the complexities of collaborative teaching within the music classroom, where a professional team collaborated to facilitate digital music-making at a lower secondary ... -
Stilla og ropet – kunstnerisk (ut)forskning gjennom fem elastiske byggekomponenter.
(Peer reviewed; Journal article, 2022)In this article I explore how the interplay between five elastic building components can take shape in the development of a musical score. With concepts derived from Magnar Åm’s (2004) article “Ikkjetid, ikkjetyngd”, I ... -
Stjerneopplevelser eller gymsalsestetikk? En studie av kvalitetsoppfatninger i skolekonsertpraksiser
(Doctoral thesis, 2014) -
Stretching and cracking: becoming feminist posthumanist scholars in music education
(Peer reviewed; Journal article, 2024)How and why did three PhD fellows become feminist posthumanist scholars within the field of music education research? Drawing on Karen Barad’s theorising of phenomena, not pre-existing entities, as the primary ontological ...