Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGrette, Maja Mathea
dc.date.accessioned2015-06-18T08:49:31Z
dc.date.available2015-06-18T08:49:31Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/285175
dc.descriptionGrunnskolelærer 5-10 PE379 Mai 2015nb_NO
dc.description.abstractOpp gjennom tidene har det vært ulike perspektiv rundt kjønn, og diskusjoner rundt kjønns betydning (Nielsen, 2014). På grunnlag av dette ble jeg interessert i å vite mer om hvordan kjønn og prestasjonspress påvirker hverandre i samfunnet i dag. Jeg har selv observert og opplevd jenter gjennom praksis som strever med å føle seg bra nok, og jobber iherdig med å prestere på flere arenaer. Etter mine egne erfaringer ute i skolen, ville jeg finne ut mer om temaet gjennom de som er i kontakt med jentene daglig, nemlig lærerne. Blant annet på bakgrunn av dette, ser jeg det som viktig å få kunnskap om fenomenet «flink-pike syndromet», og hva lærerne selv tenker om deres rolle. Dette for å få innblikk i utfordringer jeg selv kan møte på som framtidig lærer. Hvilke syn uttrykker noen lærere rundt «flinkpike-syndromet» og hvordan betrakter de deres egen rolle? Formålet med oppgaven er å forstå et begrep som noen elever kan «falle under», og å kaste lys over lærerens rolle. Jeg utarbeidet derfor problemstillingen min som følgende: Hva uttrykker tre lærere på ungdomstrinnet om «flinkpike-syndromet» og deres lærerrolle når det gjelder jenter og prestasjonspress?nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectprestasjonspressnb_NO
dc.subjectkjønnnb_NO
dc.subjectflinkpike-syndrometnb_NO
dc.subjectprestasjonernb_NO
dc.subjectlærerrollennb_NO
dc.subjectjenternb_NO
dc.title«Hvis jeg ikke presterer, er jeg ingenting» Et kvalitativt studie om jenter og prestasjonspress på ungdomsskolen, sett fra et lærerperspektivnb_NO
dc.title.alternative«If I do not perform, I am nobody» A qualitative study about girls and performance pressure in secondary schools, from a teacher's perspectivenb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.source.pagenumber25nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel