Med fokus på lærerutdanneres frihet - En diskursanalytisk studie om hvordan frihet framtrer i matematikklærerutdanneres utforming av faget matematikk for trinn 5-10 i kontekst av styringsdokumenter
Original version
Singh, O. (2021). Med fokus på lærerutdanneres frihet: En diskursanalytisk studie om hvordan frihet framtrer i matematikklærerutdanneres utforming av faget matematikk for trinn 5-10 i kontekst av styringsdokumenter [Doktoravhandling]. Høgskulen på Vestlandet.Abstract
I denne diskursanalytiske studien undersøker jeg framtredelse av frihet i lærerutdanneres utforming av faget matematikk i grunnskolelærerutdanning for trinn 5–10 i kontekst av utdanningspolitiske styringsdokumenter. Datamaterialet er intervjuer med ti lærerutdannere fra ulike institusjoner. Intervjutekstene analyseres i kontekst av styringsdokumenter som stortingsmeldinger, rammeplaner, forskrifter og strategier. I tillegg triangulerer jeg lærerutdanneres svar med svar fra intervjuer med to ledere som arbeider på lærerutdanning.
Framtredelse av frihet utforskes i diskurser om utforming av faget matematikk. Det er blitt identifisert tre dominerende diskurser: diskurs om rammeplanstyrt utarbeidelse av emneplaner, diskurs om implementering av emneplaner og diskurs om regulering og kontroll. Frihet framtrer i disse diskursene på ulike måter. Oppsummert er det identifisert følgende former for frihet: valg og handlinger i et avgrenset mulighetsfelt, tolkning av styringsdokumenter, motstand og selvutvikling. Resultater viser også at muliggjørelse av frihet er en kompleks prosess. Kort sammenfattet muliggjøres frihet som en del av diskursiv logikk i en bestemt diskurs og i en «samhandling» mellom det omkringliggende feltet og subjekter i denne diskursen.
Analysen av utsagn om frihet i kontekst av utdanningspolitiske styringsdokumenter gir en nyansert forståelse av frihet i utforming av faget og viser hvordan lærerutdannere opererer i et spenningsfelt mellom statlig styring og institusjonell frihet.
Studien viser i tillegg at lærerutdanneres bakgrunner, det vil si deres egen utdanning og tidligere jobb, har betydning for det lærerutdannere anser som det viktige for framtidige lærere å kunne. Dette påvirker hvordan lærerutdannere benytter seg av frihet til å foreta valg og handlinger i utforming av fag.