Læreres perspektiv på det tverrfaglige tema: «Folkehelse & Livsmestring»
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2781286Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Det tverrfaglige temaet i den nye læreplanen «Folkehelse og livsmestring» har gjennom fagfornyelsen fått mye offentlig oppmerksomhet. Det er mange begrunnelser for hvorfor temaet «folkehelse og livsmestring» skal få plass i skolen, og det har vært mye engasjement og debatt knyttet til hva det tverrfaglige temaet innebærer. Hvordan innholdet i temaet skal konkretiseres i skolehverdagen sier læreplanen lite om, og per i dag har vi lite kunnskap om hvordan lærerne forstår oppdraget. Gjennom intervjuer med seks ungdomsskolelærere har denne studiens formål vært å skape innsikt i hvilke muligheter lærerne ser i temaet «folkehelse og livsmestring», samt hvordan de forstår sitt oppdrag med å inkludere dette tema i skolen. Problemstillingen i studiet er derfor: «Hva tenker lærere om mulighetene som ligger i folkehelse og livsmestring som tverrfaglig tema i skolen?»
Funnene viser at lærerne er positive til innføringen og de hadde erfaringer som tilsier at dette var aktuelt og noe elevene trengte. Lærerne belyser hvordan undervisning i folkehelse og livsmestring som tverrfaglig tema kan støtte elevene til å bedre forstå seg selv og andre gjennom relasjoner. Et funn er at lærerne ikke ville legge ansvaret for egen livsmestring over på elevene, fordi livsmestring henger sammen med mye som elevene ikke har kontroll over. Likevel understreker de at de opplever lærerens oppgave knyttet til begrepene «livsmestring» og «tverrfaglig» som omfattende. Ut ifra det lærene forteller er det uklart for dem hvordan de skal jobbe «tverrfaglig» med temaet. På bakgrunn av funnene i denne studien ser det for meg ut som at lærerne kunne ha nytte av bedre presisering av hva det nye temaet innebærer for lærerens praksis i skolehverdagen.
Denne studien kan forhåpentligvis være et bidrag til større innsikt i hvilke muligheter og problemstillinger som ligger i det tverrfaglige temaet «folkehelse og livsmestring».
Beskrivelse
Fakultet for lærarutdanning, kultur & idrett,
Institutt for pedagogikk, religion & samfunnsfag