Show simple item record

dc.contributor.authorAndersen, Elisabeth Juell
dc.date.accessioned2021-09-01T06:29:45Z
dc.date.available2021-09-01T06:29:45Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2772057
dc.descriptionMasteroppgave i klinisk sykepleie, Høgskulen på Vestlandet, campus Bergenen_US
dc.description.abstractBakgrunn: Det hersker ulike teorier og meninger om hva kritisk refleksjon er, hvordan man lærer seg å reflektere og hvordan evnen til kritisk refleksjon kan måles. Hvorvidt anestesisykepleier-studenter oppnår et nivå der de er i stand til å reflektere kritisk er et ubesvart spørsmål. Tidligere forskning viser at det kan fremme evnen til kritisk refleksjon hos studenter under utdanning når de skriver refleksjonsnotater. Hensikt: Å lete etter kritisk refleksjon i refleksjonsnotater skrevet av anestesistudenter i praksis. Dette for å se på om anestesisykepleie-studentene er i stand til å reflektere og om de innfrir læringsutbytter beskrevet i studieplanen som omhandler evne til kritisk refleksjon. Metode: Studien er gjennomført med kvalitativt design. Til analyse av det empiriske materialet er det benyttet kvalitativ innholdsanalyse av Granheim og Lundman. Data til studien er refleksjonsnotater fra tretten anestesisykepleier-studenter hentet ut i en tilfeldig valgt uke i siste praksisperiode. Resultater: Studien viser gjennom refleksjonsnotatene at det er nye og ukjente situasjoner som utløser refleksjon, og en ser at når følelser blir engasjert så starter refleksjonsprosessen. Noen studenter åpner situasjonene og belyser dem fra ulike perspektiver, mens andre «legger ballen død». Det er en varierende grad av refleksjon i notatene, med overvekt på godt reflekterte og kritisk reflekterte. Det kan se ut som at anestesisykepleier-studenter utvikler seg og øker sin læring gjennom å skrive ned refleksjonene sine i refleksjonsnotater. Konklusjon: Bruk av refleksjonsnotat som læringsverktøy har trolig en effekt på utvikling av refleksjonsevnen til studenter. Ved å lære studenter å identifisere læresituasjoner, for deretter å skriftlig reflektere rundt dem, utløses muligheter til transformativ læring. Refleksjonsnotatene kan også benyttes som dokumentasjon på at anestesisykepleier-studenter har oppnådd læringsutbytter for kritisk refleksjon.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectkritisk refleksjonen_US
dc.subjectrefleksjonen_US
dc.subjectrefleksjonsprosessen_US
dc.subjectrefleksjonsnotateren_US
dc.subjectanestesisykepleieen_US
dc.titleKritisk refleksjon: En kvalitativ studie av anestesistudenters refleksjonsnotater i praksisen_US
dc.title.alternativeCritical reflection: A qualitative study of nurse anesthetist students' reflection notes in practiceen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMKS591en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal