Show simple item record

dc.contributor.authorMagnussen, Karianne Fedøy
dc.date.accessioned2021-08-25T07:03:04Z
dc.date.available2021-08-25T07:03:04Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2771069
dc.descriptionMasteroppgave i organisasjon og leiing, helse- og velferdsleiing, Høgskulen på Vestlandet, campus Bergenen_US
dc.description.abstractDenne studien tar for seg hvordan ansvar og oppgaver deles mellom sykepleiere, helsefagarbeidere og assistenter i sykehjem, særlig i lys av endrede oppgaver og økt ansvar i kjølvannet av samhandlingsreformen. Sykepleiere i de fleste norske sykehjem deltar i alle gjøremål, til tross for at framskrivinger tilsier at det vil mangler 40 000 sykepleiere i norsk helsevesen innen år 2035. Studien baserer seg på intervjudata fra ti informanter i to ulike sykehjem. Sykehjemmenes organisasjonsmodeller spesialiserer og differensierer i ulik grad yrkesgruppenes oppgaver og ansvar. Gjennom kvalitativ metode og semistrukturerte dybdeintervju forteller sykepleiere, helsefagarbeidere og ledere hvordan de opplever ansvars- og oppgavedelingen, samt hvordan organisasjonsmodellen oppfattes å påvirke kvalitet, ressursutnyttelse og rekruttering. Oppgaven gjennomføres som en komparativ casestudie med det formål å undersøke forskjeller i sykehjemmenes organisering, og å forstå og om mulig forklare funn i lys av teori om arbeidsdeling, system og profesjoner. Studien viser store forskjeller i sykehjemmenes formelle organisering, noe som gjenspeiles i svært ulike organisasjonskulturer. Samtidig observeres store forskjeller i sykepleiernes opplevelse av kvalitet, ressursutnyttelse og rekruttering. Funn i denne studien peker på uklar ansvars- og oppgavedeling i den tradisjonelle organisasjonsmodell, og derav uklare profesjonsgrenser. Endringer etter samhandlingsreformen forsterker den egalitære organisasjonskulturen i sykehjemmet, og fører til en mer utstrakt oppgaveglidning. Sykepleierne opplever daglig tidspress og utfordrende prioriteringer, noe som kommer i konflikt med yrkesetiske standarder. I sykehjemmet med teamorganisert sykepleiertjeneste møtes endringer etter samhandlingsreformen med en utstrakt spesialisering av sykepleiernes ansvars- og arbeidsområde, samt differensiering mellom yrkesgruppenes oppgaver. Sykepleierne opplever tilstrekkelig tid til å utføre oppgavene i tråd med yrkesetiske standarder, noe som også gjenspeiles i deres opplevelse av kvalitet på tjenesten. Studien finner at så vel kvalitet som ressursbruk kan få implikasjoner for rekruttering av sykepleiere i sykehjem.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectledelseen_US
dc.subjectorganisasjonen_US
dc.subjectsykehjemen_US
dc.subjectprofesjonen_US
dc.titleSykehjem, profesjon og organisasjon: En komparativ casestudie av ansvars- og oppgavedeling i sykehjemen_US
dc.title.alternativeNursing homes, professions and organization: A comparative case study on the division of labor and accountability in nursing homesen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMR691en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal