Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRekstad, Martine
dc.date.accessioned2021-08-16T06:37:16Z
dc.date.available2021-08-16T06:37:16Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2767859
dc.descriptionUndervisningsvitenskap med fordypning i matematikk, Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolkningen_US
dc.description.abstractDenne studien er et forskningsbasert arbeid som er gjennomført med utgangspunkt i matematikkdidaktikk. Masteroppgaven er del av LATACME-prosjektet som er tilknyttet Høgskulen på Vestlandet, og har et overordnet tema om algoritmisk tenkning sin rolle i matematikkopplæringen. Studien har som formål å undersøke hvilke kompetanser algoritmisk tenkning har som intensjon å fremme i matematikkopplæringen. Studien er av kvalitativ art som tar for seg tre ulike sider ved formålet og svarer på tre forskningsspørsmål. Det første forskningsspørsmålet undersøker hva som er bakgrunnen for implementeringen av algoritmisk tenkning i matematikkopplæringen. Det andre forskningsspørsmålet omhandler hvilke aspekter ved algoritmisk tenkning som kommer frem i tre læreres forståelse og oppfatning av algoritmisk tenkning. Det tre tredje forskningsspørsmålet ser på hvilke aspekter som kan komme frem i aktiviteter som er nevnt av de tre lærerne. Aktuelle styringsdokumenter er undersøkt for å belyse intensjonen som ligger til grunn for algoritmisk tenkning i matematikkopplæringen. Deretter har jeg med godkjent søknad fra NSD, gjennomført kvalitativt forskningsintervju med tre matematikklærere om algoritmisk tenkning. For å undersøke hvilke aspekter ved algoritmisk tenkning som kommer frem i nevnte aktiviteter og de tre lærernes forståelse og oppfatning av algoritmisk tenkning, har jeg benyttet et rammeverk for algoritmisk tenkning som tar for seg kjerneferdigheter, tilnærminger og dimensjoner i algoritmisk tenkning. Funn i studien viser at styringsdokumenter knytter intensjonen bak algoritmisk tenkning i matematikkopplæringen til krav om en økt generell forståelse for teknologiens rolle i samfunnet. Ved å implementere algoritmisk tenkning i matematikkopplæringen, kan man legge til rette for å utvikle nye ferdigheter tilpasset fremtidens behov. Videre viser resultater fra analysen at det er en overensstemmelse mellom aspekter ved algoritmisk tenkning som kommer frem i aktiviteter, og hva lærerne sier om algoritmisk tenkning. Studien avdekker imidlertid at det ikke er et tydelig samsvar mellom intensjonen bak algoritmisk tenkning i matematikkopplæringen, og hva som kommer fram i aktiviteter i matematikkopplæringen og i de tre lærernes forståelse og oppfatning av algoritmisk tenking.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleAlgoritmisk tenkning i matematikkopplæringenen_US
dc.title.alternativeComputational Thinking in School Mathematicsen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeM120UND509en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal