dc.contributor.author | Vestre, Ingvild Haugen | |
dc.date.accessioned | 2021-08-13T07:00:21Z | |
dc.date.available | 2021-08-13T07:00:21Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2767685 | |
dc.description | Master i Barne- og ungdomslitteratur
Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolkning | en_US |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven undersøker hvordan psykiske utfordringer i ungdomsromanen Et hjerte i en kropp i verden blir fremstilt og hvordan romanen potensielt kan bidra til unges livsmestring. Et hjerte i en kropp i verden ble publisert på norsk i 2019 og forteller historien om en ung jentes opplevelse av psykiske utfordringer i etterkant av en forferdelig tragedie. Det er økende forekomst av psykiske utfordringer blant ungdom, og siden samtidslitteraturen speiler og representerer det samfunnet vi lever i, kan den noen ganger utvide forståelsen vår av de mange, ulike livssituasjonene som omgir oss.
Oppgaven tar utgangspunkt i Martha Nussbaum og Louise Rosenblatt sine syn på estetikkens muligheter til å involvere sanser og følelser slik våre kognitive tankeprosesser vekkes til live. Gjennom en estetisk lesing av romanen kan leseren ta del i opplevelsen av psykiske utfordringer og gjennom romanpersonenes erfaringer få innsikt i ulike måter å mestre livet på. Ved hjelp av en affektiv narratologisk analyse av romanen undersøker jeg hvordan et utvalg affektive fortelleelementer er med på å fremstille hovedkarakterens psykiske utfordringer.
Funnene fra analysen viser hvor kompleks og sammensatt bildet av hovedkarakterens psykiske utfordringer er. Flere fortelleelementer virker sammen, og i et samspill gir de leseren et sanselig uttrykk for hovedkarakterens vanskelige følelser. Gjennom hovedkarakterens perspektiv og språklige sammenligninger får leseren mulighet til å kjenne i eget sinn hvor komplekst det kan være å leve med psykiske utfordringer. Et hjerte i en kropp i verdens estetiske utforming gir rom for både forestilling og gjenkjennelse hos leseren. Samtidig kan romanen skape bevissthet overfor andre menneskers livssituasjon og dermed bidra til å forandre etablerte holdninger, fordommer og tankemønstre. Oppgaven argumenterer for at denne «dobbeltheten» har potensial til å gi innsikt i både egen, men også andres livsmestring. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Høgskulen på Vestlandet | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | «Vi er alle bøker med ulike kapitler. Noen kapitler er vidunderlige, mens andre er mørke og stygge». Psykiske utfordringer i ungdomsromanen Et hjerte i en kropp i verden. | en_US |
dc.title.alternative | «Oh, every person is a book with chapters. Some are glorious and some are dark and ugly». Mental health challenges in the young adult novel A heart in a Body in the World. | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.description.localcode | MBUL550 | en_US |