«Når jeg skriver, husker jeg.»: En kvalitativ studie av hvordan lærere og voksne deltakere i voksenopplæringen opplever bruk av dataspillet The Sims 4 for å lære norsk vokabular
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2766079Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Formålet med denne studien var å finne ut hvordan deltakere og lærere i voksenopplæringen opplevde bruken av dataspillet The Sims 4 for å lære norsk vokabular. Videre å kartlegge deres erfaringer med dataspill og finne ut av deres holdninger og tanker om bruk av dataspill i undervisningen. Fordi det var lærere og deltakeres meninger og opplevelser som skulle undersøkes, valgte jeg et fenomenologisk perspektiv på studien og en kvalitativ tilnærming. Studien ble gjennomført på et voksenopplæringssenter i Sør-Norge der undertegnede hadde et undervisningsopplegg med dataspillet The Sims 4 for en liten gruppe deltakere, mens to lærere var med som deltakende observatører til undervisningen. De tre deltakerne og de to lærerne ble i ettertid brukt som informanter i kvalitative semi-strukturerte intervju. Dataspillet som ble brukt var karaktergeneratoren i simuleringsspillet The Sims 4. Undervisningsopplegget varte i fem skoletimer, der omtrent halvparten av tiden var direkte spilletid, der informantene fikk lage sin egen sim i karaktergeneratoren. Resten av tiden gikk med til å jobbe med oppgaver, diskutere og reflektere rundt det deltakerne gjorde i dataspillet. Funnene tyder på at deltakerne og lærerne hadde positive opplevelser med å bruke dataspillet The Sims 4 for å lære norsk vokabular. Deltakerne viste stor grad av motivasjon under hele undervisningsopplegget og lærerne mente at læringsutbyttet var stort, men samtidig kan funnene tyde på at det pedagogiske støttemateriellet og lærerens rolle er viktig for å lykkes med den spillbaserte undervisningen. Funnene bekrefter tidligere forskningsfunn om at dataspillet The Sims 4 kan gi positive opplevelser og kan være et effektivt redskap for å lære andrespråk (Ranalli, 2008; Wang, 2019), samt at læreren spiller en viktig rolle i å tilrettelegge for dette (Miller & Hegelheimer, 2006; Wang, 2020). Deltakerne viste stor interesse for å bruke dataspillet The Sims 4 igjen ved en senere anledning og lærerne var positive til å ta i bruk dataspillet i sin egen undervisning. Ord som kreativitet og ubevisst læring ble også nevnt og kan være interessante å se nærmere på i videre forskning på feltet. Funnene tyder på at dataspill bør brukes som et av mange pedagogisk verktøy i lærerens verktøykasse og gjerne parallelt med andre pedagogiske verktøy, og at lærerens rolle i planlegging og gjennomføring av undervisningen med dataspill er viktig for å lykkes.