dc.description.abstract | Generelt er tilvenningsperioden i barnehagen lite forsket på, både nasjonalt og internasjonalt (Drugli, 2014). Tilvenning er et tema som blir mer og mer aktuelt, ettersom barn begynner i barnehagen i en mye tidligere alder enn før. I dag går ca. 80% av norske 1-og 2-åringer i barnehagen (Statistisk Sentralbyrå, 2014). Dermed blir kunnskap om de minste bare viktigere for oss som jobber i barnehage. Formålet med oppgaven er et ønske om å tilegne meg mer kunnskap, slik at jeg kan bidra med min kompetanse når jeg er ferdig utdannet barnehagelærer. Jeg håper andre barnehageansatte og barnehagelærerstudenter kan bruke denne fagoppgaven til å styrke deres kompetanse om tilvenning. I denne oppgaven vil jeg legge vekt på hva som er viktig for barnet i tilvenningsprosessen, og hva jeg som pedagogisk leder kan bidra med for å gjøre denne overgangen til en positiv opplevelse.
Problemstillingen min lyder dermed som følgende: ”Hvordan kan jeg som pedagogisk leder legge til rette for best mulig tilvenning for ett-og to-åringer?”. | nb_NO |