Hvordan bruker unge landslagsutøvere mentale basisteknikker?
Abstract
Hensikten med denne oppgaven er å belyse hvordan unge landslagsutøvere i fire ulike idretter arbeider med mentale basisteknikker (avspenning, visualisering og indre dialog). Likheter og forskjeller vi fant mellom lagidrett og individuell idrett vil også bli gjort rede for.
Vi har valgt en kvalitativ forskningsstrategi med dybdeintervju som metode for å besvare problemstillingen. Utvalget bestod av fire utøvere fra forskjellige idretter: fotball, håndball, skiskyting og alpint. Samtlige er på landslag i sin idrett og aldersklasse, og har relevant erfaring med mentale basisteknikker.
Naturlig nok er det store forskjeller i hvordan utøverne bruker mentale basisteknikker. Resultatene viser at samtlige utøvere har et sterkt konkurransefokus i det mentale treningsarbeidet. Visualisering blir mye brukt av lagidrettsutøverne for å forbedre evnen til å ta valg. De individuelle utøverne bruker mental trening for å skape konkurransefølelse på trening, noe lagidrettsutøverne ikke gjør. Vi opplever at utøverne bevisst arbeider med spenningsregulering og indre dialog. Begrepskunnskapen er tidvis mangelfull, men utøverne arbeider med mange av teknikkene som skisseres i teorien om mental trening.
Description
How do young national athletes use basic mental training techniques?