Motivasjon og deltakelse i kroppsøving
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2727486Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Tittel: Motivasjon og deltakelse i kroppsøving. Formål: Opparbeide oss en bredere forståelse om hvordan kroppsøvingslæreren på ungdomskolen kan legge til rette for motivasjon og deltakelse blant elevene i kroppsøvingsfaget. Problemstilling: Hvordan skaper kroppsøvingslærere motivasjon og deltakelse i kroppsøving blant elever på ungdomsskolen? Metode: Forskningsprosjektet vårt er en kvalitativ studie med bruk av individuelt dybdeintervju. Vi utarbeidet en intervjuguide som ble brukt til å intervjue fire kroppsøvingslærere på to forskjellige skoler i nærmiljøet. Informantene ble valgt fordi de var kroppsøvingslærere på ungdomskolen, og enkelte ut ifra anbefalinger. Diskusjon: Diskusjonsdelen tar for seg resultat og teori med utgangspunkt i tre forskjellige tema, som overlapper hverandre på en symbiotisk måte. Disse temaene er; kroppsøvingslæreren som relasjonsbygger, kroppsøvingslæreren som motivator, og læringsmiljø og deltakelse. Avslutning: Denne studien bygger på fire informanters erfaringer og meninger. Utfra dette viser studien at kroppsøvingslæreren må være aktiv i kroppsøvingstimene for å legge til rette for motivasjon og deltakelse hos elevene. Han/hun må kunne være en motivator og en relasjonsbygger for å opprettholde et trygt og godt læringsmiljø. Videre må det være et dynamisk samspill mellom disse for å få flest mulig elever til å være motiverte til kroppsøvingstimene og ha den indre driven til å delta aktivt.
Beskrivelse
Kandidatnummer: 100 & 111
Idrett og kroppsøving
Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett
Emnekode: ID3-323
Dato: 11.12.20