Show simple item record

dc.contributor.authorMortensen, Trude Mari Backer
dc.date.accessioned2020-10-23T11:39:44Z
dc.date.available2020-10-23T11:39:44Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2684777
dc.descriptionMasteroppgave i kunnskapsbasert praksis, Høgskulen på Vestlandet, campus Bergenen_US
dc.description.abstractBakgrunn: Det er en tydelig uttrykt forventning helse- og utdanningspolitisk i Norge, at helsepersonell utdannes til å- og jobber kunnskapsbasert. Vi har kunnskap som tilsier at multifaktorielle og klinisk integrerte undervisningsmetoder har effekt når det gjelder å øke kompetansen i kunnskapsbasert praksis, men også at sykepleierstudenter opplever usikkerhet rundt og manglende støtte i å jobbe kunnskapsbasert. Hensikten med denne studien er å finne svar på forskningsspørsmålet «Hva er det som fremmer og hva er det som hemmer integrering av kunnskapsbasert praksis ved bachelor sykepleieutdanning i Norge?» Metode: Fortolkende beskrivende tilnærming brukes i denne kvalitative empiriske studien. Fokusgruppeintervju med 16 lærere på 4 studiesteder er gjennomført etter en semistrukturert intervjuguide. Intervjuene er tatt opp elektronisk, transkribert og analysert umiddelbart etter inspirasjon av konstant komparativ metode. Resultater: Informantene i studien kjenner definisjonen av kunnskapsbasert praksis, men hadde mange og ulike synspunkter på og forståelse av begreper som brukes. Det undervises i kunnskapsbasert praksis ved samtlige skoler, men når det gjelder integrering av kunnskapsbasert praksis var det forskjeller mellom skolene. Dette gjaldt både hvor stort fokus lærerne hadde på kunnskapsbasert praksis i sin hverdag, hva de kjente til av det totale studietilbudet relatert til kunnskapsbasert praksis og hva de forventet av studentene når det gjaldt bruk av kunnskapsbasert praksis. Konklusjon: Kompetanse i og positiv erfaring med kunnskapsbasert praksis hos lærer og en kultur for kunnskapsbasert arbeidsmetodikk i kollegiet, fremmer integrering av kunnskapsbasert praksis i undervisningen. Det samme gjør et godt samarbeid med praksisfeltet og forventninger om integrering av kunnskapsbasert praksis – fra helse- og utdanningspolitisk og administrativt/organisatorisk nivå. Manglede ressurser både til oppdatering av undervisningopplegg, generell faglig kompetanseheving og utprøving av nye pedagogiske metoder, samt lite støtte i kollegie og fra skolens ledelse, hemmer integrering av kunnskapsbasert praksis i undervisningen av bachelor sykepleiestudenteren_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectkunnskapsbasert praksisen_US
dc.subjectbachelor sykepleieen_US
dc.subjectfortolkende beskrivelseen_US
dc.titleIntegrering av kunnskapsbasert praksis i bachelor sykepleierutdanning – En kvalitativ studieen_US
dc.title.alternativeIntegration of evidence based practice in education of undergraduate nurses – A qualitative studyen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMAKP601en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal