Show simple item record

dc.contributor.authorOttemo, Kjartan Grønhaug
dc.date.accessioned2020-09-22T09:27:36Z
dc.date.available2020-09-22T09:27:36Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2678965
dc.descriptionKjartan Grønhaug Ottemo Master i Læring og undervisning Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag Innleveringsdato: 31.05.2020en_US
dc.description.abstractDenne masteroppgaven fokuserer på matematisk problemløsning i algebraoppgaver på nasjonale eksamen. Den overordnede problemstillingen er: I hvilken grad vektlegger nasjonale eksamener problemløsning i ulike algebraoppgaver i perioden 2009-2019? Målet med studien er å få innsikt om intensjonene i læreplanen samsvarer med eksamensoppgavenes innhold i matematikk. Læreplanen skriver at problemløsning er en del av matematikkompetansen, og at det er viktig at elevene løser matematiske problem gjennom utforsking av kreative strategier i problemløsningen. Utvalget består av åtte skriftlige avgangsprøver fra 2009-2019 i matematikk basert på læreplanen, Kunnskapsløftet LK06. Algebraoppgavene i utvalget analyseres og kategoriserer i eksamenssettene ved å ta i bruk rammeverket til Third International Mathematics and Science Study. TIMSS deler algebra inn i fem temaer: formel, likning, funksjon, algebraiske uttrykk og mønster. En matematisk oppgave som krever problemløsnings, er her definert som en oppgave der løsningsmetoden(e) i utgangspunktet er ukjent for problemløseren (Björkqvist, 2003). Eleven må derfor resonnere seg frem til kreative metoder i problemløsningen. Konklusjonen var at eksamensoppgavene inneholdt en liten andel av algebraoppgaver som krever problemløsning, til tross for at problemløsning i læreplanen i matematikk er sentralt. Flesteparten av eksamensoppgavene var oppgaver som tester om eleven behersker innlærte regneregler, gjenkjenner oppskrifter på ulike formler, eller kjente fremgangsmåter, som løser oppgaven. Eksamens innhold i algebra, slik innholdet fremstår i det analyserte utvalget, samsvarer i liten grad med læreplanens vektlegging av problemløsning (som et sentralt læringsmål).en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandet
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectproblemløsningen_US
dc.subjectalgebraen_US
dc.subjecteksamenen_US
dc.subjectlæreplanenen_US
dc.subjectLK06en_US
dc.subjectTIMSSen_US
dc.titleProblemløsning i norske eksamensoppgaver i matematikk: en studie av fremstillingen av problemløsningsoppgaver i algebra basert på en analyse av norske eksamensoppgaver fra 2009 til 2019en_US
dc.title.alternativeProblem solving in Norwegian exams in mathematics: Students’ expected engagement with problem solving in algebraic tasks based on an analysis of Norwegian exams from 2009 till 2019en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber84en_US
dc.description.localcodeMAS3-307en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal