Show simple item record

dc.contributor.authorØstborg, Renate Dahl
dc.contributor.authorRød, Frida Fonn
dc.date.accessioned2020-09-22T07:29:31Z
dc.date.available2020-09-22T07:29:31Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2678909
dc.descriptionMasteroppgave i innovasjon og ledelse, Høgskulen på Vestlandet, campus Bergenen_US
dc.description.abstractDenne masteroppgaven tar for seg læring av feiling innenfor entreprenørskap. Vi har i denne oppgaven fokusert på norske serieentreprenører. Vi har valgt å definere feiling som konkurs og valgt ut åtte serieentreprenører som har opplevd konkurs. Vi ser på dette som et interessant tema ettersom konkurs lenge har vært tabubelagt i Norge sammenlignet med USA, hvor de ser på konkurs som en verdifull erfaring. På bakgrunn av dette har vi formulert følgende problemstilling: Hva og hvordan lærer serieentreprenører av feiling, og hvordan påvirker det dem? Problemstillingen inneholder tre forskningsspørsmål; Hva lærer serieentreprenører av feiling? Hvordan lærer serieentreprenører av feiling? Og hvordan påvirker feiling serieentreprenører? For å svare på disse spørsmålene har vi valgt en kvalitativ tilnærming for å kunne gå i dybden. I oppgavens litteraturkapittel har vi inkludert relevant teori rundt entreprenørskap, entreprenøren, serieentreprenøren og innovasjon. Videre har vi tatt for oss ulemper og fordeler ved å være liten og ny, entreprenøriell læring, læring av feiling, læring av andres feil, samt kritisk refleksjon i entreprenørskap. Dette er temaer vi finner relevante for å besvare problemstillingen. Oppgaven bidrar til å systematisere fragmentert litteratur og bekrefter tidligere teorier fra forskning. Oppgavens hovedfunn viser hvordan feiling bidrar til egenskaper som gjør at serieentreprenører evner å håndtere ulemper og utnytte fordeler ved å være en liten og ny bedrift, samt hvordan et godt team er en svært viktig faktor for å overleve i markedet. Videre har vi funnet at serieentreprenører lærer best av feil med høy risiko gjennom «learning by doing» og kritisk refleksjon i etterkant av feiling. Samtidig ser vi at ego og stolthet kan være et hinder for læring. Avslutningsvis trekker vi frem hvordan feiling påvirker serieentreprenører ved å gjøre dem oppmerksomme på deres egne sterke og svake egenskaperen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectentreprenørskapen_US
dc.subjectserieeentreprenøreren_US
dc.subjectkritisk refeksjonen_US
dc.subjectinnovasjonen_US
dc.subjectliability of newnessen_US
dc.subjectliability of smallnessen_US
dc.subjectlearning by doingen_US
dc.titleLæring av feiling: Hva og hvordan lærer serieentreprenører av feiling, og hvordan påvirker feiling dem?en_US
dc.title.alternativeLearning from failure: What and how do serial entrepreneurs learn from failure and how are they affected by failure?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMOØ300en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal