Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorØstborg, Renate Dahl
dc.contributor.authorRød, Frida Fonn
dc.date.accessioned2020-09-22T07:29:31Z
dc.date.available2020-09-22T07:29:31Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2678909
dc.descriptionMasteroppgave i innovasjon og ledelse, Høgskulen på Vestlandet, campus Bergenen_US
dc.description.abstractDenne masteroppgaven tar for seg læring av feiling innenfor entreprenørskap. Vi har i denne oppgaven fokusert på norske serieentreprenører. Vi har valgt å definere feiling som konkurs og valgt ut åtte serieentreprenører som har opplevd konkurs. Vi ser på dette som et interessant tema ettersom konkurs lenge har vært tabubelagt i Norge sammenlignet med USA, hvor de ser på konkurs som en verdifull erfaring. På bakgrunn av dette har vi formulert følgende problemstilling: Hva og hvordan lærer serieentreprenører av feiling, og hvordan påvirker det dem? Problemstillingen inneholder tre forskningsspørsmål; Hva lærer serieentreprenører av feiling? Hvordan lærer serieentreprenører av feiling? Og hvordan påvirker feiling serieentreprenører? For å svare på disse spørsmålene har vi valgt en kvalitativ tilnærming for å kunne gå i dybden. I oppgavens litteraturkapittel har vi inkludert relevant teori rundt entreprenørskap, entreprenøren, serieentreprenøren og innovasjon. Videre har vi tatt for oss ulemper og fordeler ved å være liten og ny, entreprenøriell læring, læring av feiling, læring av andres feil, samt kritisk refleksjon i entreprenørskap. Dette er temaer vi finner relevante for å besvare problemstillingen. Oppgaven bidrar til å systematisere fragmentert litteratur og bekrefter tidligere teorier fra forskning. Oppgavens hovedfunn viser hvordan feiling bidrar til egenskaper som gjør at serieentreprenører evner å håndtere ulemper og utnytte fordeler ved å være en liten og ny bedrift, samt hvordan et godt team er en svært viktig faktor for å overleve i markedet. Videre har vi funnet at serieentreprenører lærer best av feil med høy risiko gjennom «learning by doing» og kritisk refleksjon i etterkant av feiling. Samtidig ser vi at ego og stolthet kan være et hinder for læring. Avslutningsvis trekker vi frem hvordan feiling påvirker serieentreprenører ved å gjøre dem oppmerksomme på deres egne sterke og svake egenskaperen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectentreprenørskapen_US
dc.subjectserieeentreprenøreren_US
dc.subjectkritisk refeksjonen_US
dc.subjectinnovasjonen_US
dc.subjectliability of newnessen_US
dc.subjectliability of smallnessen_US
dc.subjectlearning by doingen_US
dc.titleLæring av feiling: Hva og hvordan lærer serieentreprenører av feiling, og hvordan påvirker feiling dem?en_US
dc.title.alternativeLearning from failure: What and how do serial entrepreneurs learn from failure and how are they affected by failure?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMOØ300en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal