Show simple item record

dc.contributor.authorWinje, Annette Kristoffersen
dc.contributor.authorHalland, Sissel Jeanette Aastvedt
dc.contributor.authorNordlie, Randi Elisabeth
dc.contributor.authorFjellanger, Liv Ingrid
dc.coverage.spatialNorwayen_US
dc.date.accessioned2020-09-18T10:44:20Z
dc.date.available2020-09-18T10:44:20Z
dc.date.created2020-08-13T11:14:43Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationWinje, A. K., Halland, S. J. A., Nordlie, R. E., & Fjellanger, L. I. (2020). Profesjonssamtalen som danningsarena i barnehagelærerutdanningen. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk, 6, 115-129.en_US
dc.identifier.issn2387-5739
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2678467
dc.description.abstractDenne artikkelen bygger på en kvalitativ studie fra en barnehagelærerutdanning i Norge, og handler om hvilke danningsdiskurser som trer frem i profesjonssamtalen, og hvilken betydning disse diskursene får for profesjonssamtalen som danningsarena i barnehagelærerutdanningen. Gjennom aksjonsforskning som forskningsstrategi og reanalyse som metode, har vi brukt studentenes utsagn som utgangspunkt for å se hvilke danningsdiskurser som trer frem i profesjonssamtalen. Våre funn viser at dialogiske drøftinger, fravær av kritisk dialog og en resultatrettet utdanningsdiskurs er fremtredende, og at disse utdanningsdiskursene kan være en utfordring for utdanningsinstitusjonens dannende rolle.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherCappelen Damm Akademisken_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectdiskursen_US
dc.subjectdialogen_US
dc.subjectdanningen_US
dc.subjectpedagogisk utdanningen_US
dc.titleProfesjonssamtalen som danningsarena i barnehagelærerutdanningenen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2020 Annette Kristoffersen Winje, Sissel Jeanette Aastvedt Halland, Randi Elisabeth Nordlie & Liv Ingrid Fjellangeren_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.source.pagenumber115-129en_US
dc.source.volume6en_US
dc.source.journalNordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikken_US
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.23865/ntpk.v6.1865
dc.identifier.cristin1823126
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal