Professional competence and competence development in the kindergarten
Master thesis
Åpne
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2673166Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Med bakgrunn i den aktualitet kompetanseutvikling i barnehagen har fått gjennom nasjonale og lokale styringsdokumenter de senere år, har jeg studert hvordan styrere i et utvalg barnehager jobber på dette området i sin barnehage. I tillegg til styring av utviklingsarbeid, retter studien fokus på forholdet mellom profesjonskompetanse og kompetanseutvikling for assistenter. Assistentenes møte med barnehagelærerne som innehar en profesjonell kompetanse, er viktig med tanke på å utvikle assistentenes kompetanse.
Studien er en flercasestudie, og det empiriske materialet bygger på kvalitative intervjuer av 3 styrere og 7 assistenter i 3 kommunale barnehager, som varierer i størrelse og organisasjonsform.
Hovedfunnene i studien er at fokus på ledelse i arbeidet med kompetanseutvikling står sentralt hos styrerne, dog i varierende grad. Ledelse og organisasjonsform spiller en avgjørende rolle i arbeidet med intern kompetanseutvikling, og studien viser variasjon i hvor stor grad styringssignaler på dette området er implementert. Profesjonsrollen utnyttes i ulik grad i arbeidet med kompetanseutvikling, fra en formell og organisert struktur, til en mer uformell og lite organisert struktur. Profesjonskompetanse oppfattes også ulikt sett fra assistentenes ståsted. Refleksjon i møter og veiledning av assistenter ser ut til å finne sted i alle barnehagene, men det er variasjon både mellom barnehagene, og innad i den enkelte barnehage hvorvidt dette er satt i system, eller foregår ved behov.