Show simple item record

dc.contributor.authorHerføl, Jon-Wilhelm Nordli
dc.date.accessioned2020-08-05T06:42:09Z
dc.date.available2020-08-05T06:42:09Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2670852
dc.descriptionMaster i musikkpedagogikk, campus Bergenen_US
dc.description.abstractMålet med denne oppgaven er å bidra til diskusjonen om komponering i grunnskolen. I denne studien undersøkes den eksterne aktøren Skapia, som gjennom sine to satsinger «Veslefrikk» og «U-trykk» og andre lokale arrangementer, jobber for skapende aktiviteter med barn og unge. Fokusområdet for masteroppgaven er deres satsinger Veslefrikk og U-trykk. Masteroppgavens problemstilling er: På hvilke måter kan Skapia sine musikkpedagogiske bidrag legge til rette for komponering i musikkfaget i grunnskolen? Masteroppgaven er en casestudie av Skapia sine to satsinger for komponering Veslefrikk og U-trykk. Veslefrikk er en nasjonal satsing på komponering i barneskolen. U-trykk er en nasjonal satsing på komponering for ungdomskolen. Tre komponenter er undersøkt: undervisningsmaterialet, tilbakemeldinger fra jurymedlemmer og prisvinnerkonsertene «Veslefrikkprisen» og «Årets U-trykk». Datamaterialet i studien består av fire semi-strukturerte intervjuer med to ansatte fra Skapia og to jurymedlemmer for konkurransene Veslefrikkprisen og Årets U-trykk, dokumentanalyse av Skapia sine nettsider og interne dokumenter fra Skapia. Det teoretiske grunnlaget baserer seg i denne oppgaven på teori om artefakter, kreativitet og vurdering. Veslefrikk og U-trykk sees også ut ifra skolens læreplaner. Analysen viser at Skapia sine intensjoner med konseptene Veslefrikk og U-trykk er å skape interesse rundt komponering i skolen. Hensikten med undervisningsmaterialet deres er å lage et lettfattelig materiale som lærere med og uten kompetanse i musikkfaget kan ta i bruk. Jurymedlemmenes tilbakemeldinger handler om å gi tilbakemeldinger på elevgruppers komposisjoner og komposisjonsprosess. Prisvinnerkonserten ser ut til i første rekke å handle om å synligjøre barn og unges kreative evner, for å skape interesse rundt komponering i musikkfaget. Skapia tar i noen grad rollen som en kompanjonglærere i musikkundervisningen. Tilbakemeldingene jurymedlemmene gir kan forstås som en formativ bruk av summativ vurdering. Som komponister kan jurymedlemmene bidra med en spisskompetanse innenfor komponering.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleSkapia: En ekstern aktørs bidrag til komponering i musikkfaget i grunnskolenen_US
dc.title.alternativeSkapia: The contribution of an external actor to the music profession in primary schoolen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber109en_US
dc.description.localcodeM120MU513en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal