Show simple item record

dc.contributor.authorBårdsen, Jonas Nygaard
dc.date.accessioned2020-08-03T12:45:43Z
dc.date.available2020-08-03T12:45:43Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2670679
dc.descriptionMaster i Læring og undervisning Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag Innleveringsdato: 15.05.2020en_US
dc.description.abstractBakgrunn: Fenomenet digital mobbing blir stadig mer fremtredende i et okende digitalisert samfunn. Det oker ogsa behovet for kunnskap og handteringsverktoy i mote med problematikken. Hensikt: Malet med studien var a sette sokelyset pa mobiltelefonens innvirkning pa digital mobbing. Forskningsporsmalet var: Pavirker skolens restriksjoner for mobilbruk den digitale mobbingen. Metode: Studien benyttet et kvantitativt tversnittsdesign med sporreskjema. Den var fokusert pa deltakernes erfaringer med digital mobbing pa skolen. Deltakerne var elever fra 8. til 10. trinn ved 5 ulike ungdomsskole. Resultat: Ved gjennomforingen av det kvantitative forskningsprosjektet har det kommet frem flere funn. Utvalgets todeling med henholdsvis elever med totalforbud mot mobilbruk i skoletiden, og elever med tillatelse til bruk av mobiltelefon i pausen, ga mulighet for en sammenligning. Ved a benytte en individuell t-test i analysen fremkom det ingen signifikant forskjell av digital mobbing. Studien viste en kjonnsmessig forskjell hvor en storre andel jenter enn gutter var utsatt for digital mobbing. Konklusjon: Gjennom studien undersokes effekten av restriksjoner i mobilbruk pa digital mobbing. Den gir ingen indikasjon pa lavere forekomst av digital mobbing ved strengere restriksjoner pa mobilbruk. Fenomenet bor undersokes narmere for a kunne gi en dypere forstaelse av den digitale mobbeatferden og hvordan en kan jobbe proaktivt med problemet.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandet
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleSammenhengen mellom mobilregler og digital mobbing i skolenen_US
dc.title.alternativeRelation between restriction on mobile use and cyber bullying in schoolen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber89en_US
dc.description.localcodeMAS3-307en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal