Tilpasset opplæring og spesialundervisning – hvordan opplever ansatte i skolen at det fungerer i praksis?
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2658795Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I dagens skolesystem har alle barn og unge rett til tilpasset opplæring. Dersom man ikke får tilfredsstilt sine læringsbehov i den ordinære undervisningen, har man rett til spesialundervisning. Hvordan den tilpassede opplæringen og spesialundervisningen utøves i praksis, har ifølge forskere og politikere, potensiale til å forbedres. Ekspertgruppen for barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging ble oppnevnt av regjeringen i 2017. Ekspertgruppen skulle utrede tilstanden og gi forslag til hvordan det spesialpedagogiske tilbudet kan bli bedre (Regjeringen, 2017). Regjeringen (2018) har skissert fem utfordringer basert på ekspertgruppens arbeid som de mener dagens system står overfor:
● Mange barn og unge møter ansatte i barnehage og skole uten pedagogisk kompetanse.
● Annethvert barn som får spesialundervisning, får det av ufaglærte. Dette gjelder også for mange av barna som får spesialpedagogisk hjelp i barnehage.
● Det tar for lang tid før barn og unge får den hjelpen de trenger. Elevene får ofte tilbud først i ungdomsskolen, mens det burde skjedd i barnehagen eller på barneskolen.
● Systemet virker ekskluderende. En av tre elever som får spesialundervisning blir tatt ut av klasserommet.
● Skolenes spesialundervisning har ofte lave forventninger til elevenes læring, og elevene lærer mindre enn de kunne gjort med et godt opplegg.
(Regjeringen, 2018).
Denne studien undersøker hvordan ulike ansatte på tre forskjellige barneskoler i en mellomstor kommune i Norge opplever at den tilpassede opplæringen og spesialundervisningen fungerer i praksis. Jeg har tatt utgangspunkt i regjeringens skisserte utfordringer når jeg har formulert problemstilling og forskningsspørsmål for studien min. Dette er en kvalitativ studie hvor jeg har benyttet meg av kvalitative intervjuer for å få innsikt i hvordan de ansatte opplever at tilpasset opplæring og spesialundervisning fungerer i praksis.
Funnene fra studien min viser at ressurser i form av tid og nok voksne er noe de ansatte nevner som en utfordring. En av de største utfordringene de ansatte møter er å finne balansegangen mellom å gi spesialundervisning inne i eller utenfor klasserommet. Utfordringen handler om at man både skal opprettholde et inkluderende fokus på den tilpassede opplæringen og spesialundervisningen, samtidig som at man skal ta vare på elevenes individuelle behov.
Beskrivelse
MSAM613: Master i samfunnsfagdidaktikk
Fakultet for lærerutdanning, kunst og idrett
Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag
29.05.2020