dc.contributor.author | Borgen, Jorunn Spord | |
dc.contributor.author | Hallås, Bjørg Oddrun | |
dc.contributor.author | Seland, Eli Heldaas | |
dc.contributor.author | Aadland, Eli Kristin | |
dc.contributor.author | Vindenes, Njål | |
dc.coverage.spatial | Norway | en_US |
dc.date.accessioned | 2020-04-23T11:34:14Z | |
dc.date.available | 2020-04-23T11:34:14Z | |
dc.date.created | 2020-04-22T12:11:07Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.citation | Borgen, J. S., Hallås, B. O., Seland, E. H., Aadland, E. K. & Vindenes, N. (2020). De praktiske og estetiske fagene i skole og lærerutdanning – historisk konseptualisering. Acta Didactica Norden, 14(1). | en_US |
dc.identifier.issn | 2535-8219 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2652222 | |
dc.description.abstract | Artikkelen tar utgangspunkt i fagene kroppsøving, kunst- og håndverk, mat og helse og musikk i skole og lærerutdanning. Faggruppen benevnes ofte som praktiske og estetiske fag. Vi undersøker hvordan konseptualisering av faggruppen og fagene foregår historisk, og nøkkelhendelser som kan ha hatt betydning. Vi har søkt i skrevne kilder og benytter tjenesten NB N-gram fra Nasjonalbiblioteket, som gjør det mulig å søke etter forekomst av bestemte ord og ordfrekvenser, til å skaffe et historisk bilde av forekomsten av ulike begreper i styringsdokumenter. Vi har utviklet en tidslinje for å avgrense utdanningspolitiske hendelser som kan ha hatt betydning for hvordan fagene er konseptualisert. Individuelle intervju ga oss kunnskap om eksplisitte og mer implisitte og oversette nøkkelhendelser som kan ha hatt historisk betydning i de praktiske og estetiske fagene i skole og lærerutdanning. Resultatene viser at ulike konseptualiseringer kan ha sammenheng med stadig pågående diskusjoner angående de praktiske og estetiske fagene som faggruppe og fag, og samspillet dette til enhver tid inngår i. Studien bidrar med forskning som kan bli nyttig for fagutvikling i fremtidig utdanningsfelt. Det er behov for en videre diskusjon om faggruppen og enkeltfagenes egenart, og om operasjonaliseringer av fagene i skole og lærerutdanning. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Universitetet i Oslo | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no | * |
dc.subject | praktiske og estetiske fag | en_US |
dc.subject | konseptualisering | en_US |
dc.subject | skole | en_US |
dc.subject | lærerutdanning | en_US |
dc.title | De praktiske og estetiske fagene i skole og lærerutdanning – historisk konseptualisering | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.rights.holder | © 2020 forfatterne | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.source.volume | 14 | en_US |
dc.source.journal | Acta Didactica Norden | en_US |
dc.source.issue | 1 | en_US |
dc.identifier.doi | 10.5617/adno.7901 | |
dc.identifier.cristin | 1807502 | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |