Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBorgen, Jorunn Spord
dc.contributor.authorHallås, Bjørg Oddrun
dc.contributor.authorSeland, Eli Heldaas
dc.contributor.authorAadland, Eli Kristin
dc.contributor.authorVindenes, Njål
dc.coverage.spatialNorwayen_US
dc.date.accessioned2020-04-23T11:34:14Z
dc.date.available2020-04-23T11:34:14Z
dc.date.created2020-04-22T12:11:07Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationBorgen, J. S., Hallås, B. O., Seland, E. H., Aadland, E. K. & Vindenes, N. (2020). De praktiske og estetiske fagene i skole og lærerutdanning – historisk konseptualisering. Acta Didactica Norden, 14(1).en_US
dc.identifier.issn2535-8219
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2652222
dc.description.abstractArtikkelen tar utgangspunkt i fagene kroppsøving, kunst- og håndverk, mat og helse og musikk i skole og lærerutdanning. Faggruppen benevnes ofte som praktiske og estetiske fag. Vi undersøker hvordan konseptualisering av faggruppen og fagene foregår historisk, og nøkkelhendelser som kan ha hatt betydning. Vi har søkt i skrevne kilder og benytter tjenesten NB N-gram fra Nasjonalbiblioteket, som gjør det mulig å søke etter forekomst av bestemte ord og ordfrekvenser, til å skaffe et historisk bilde av forekomsten av ulike begreper i styringsdokumenter. Vi har utviklet en tidslinje for å avgrense utdanningspolitiske hendelser som kan ha hatt betydning for hvordan fagene er konseptualisert. Individuelle intervju ga oss kunnskap om eksplisitte og mer implisitte og oversette nøkkelhendelser som kan ha hatt historisk betydning i de praktiske og estetiske fagene i skole og lærerutdanning. Resultatene viser at ulike konseptualiseringer kan ha sammenheng med stadig pågående diskusjoner angående de praktiske og estetiske fagene som faggruppe og fag, og samspillet dette til enhver tid inngår i. Studien bidrar med forskning som kan bli nyttig for fagutvikling i fremtidig utdanningsfelt. Det er behov for en videre diskusjon om faggruppen og enkeltfagenes egenart, og om operasjonaliseringer av fagene i skole og lærerutdanning.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetet i Osloen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectpraktiske og estetiske fagen_US
dc.subjectkonseptualiseringen_US
dc.subjectskoleen_US
dc.subjectlærerutdanningen_US
dc.titleDe praktiske og estetiske fagene i skole og lærerutdanning – historisk konseptualiseringen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2020 forfatterneen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.source.volume14en_US
dc.source.journalActa Didactica Nordenen_US
dc.source.issue1en_US
dc.identifier.doi10.5617/adno.7901
dc.identifier.cristin1807502
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal