HVL-Rapport: Nye registreringer
Viser treff 1-20 av 66
-
Offshore Wind Turbines for the Norwegian Shelf
(HVL-rapport;2024/11, Report, 2024)The report discusses the appropriate design of wind turbines for placement in the North Sea on the Norwegian Continental Shelf. For wind turbines in the southern part of the Norwegian Sector, at water depths in the range ... -
Evaluation of a model to promote greater coordination between stakeholders during vocational rehabilitation for patients with musculoskeletal disorders or neurasthenia: A qualitative study
(HVL-rapport;2024/10, Report, 2024)Purpose: In vocational rehabilitation, the employee’s own effort is important, and it is also vital for the various professionals involved in the rehabilitation process to have a shared understanding of the process. The ... -
Sluttrapport våren 2024: Samlingsbasert grunnskulelærarutdanning 1-7
(HVL-rapport;2024/9, Report, 2024)Hausten 2022 starta Høgskulen på Vestlandet (HVL) opp samlingsbasert Grunnskulelærarutdanning 1–7 (S-GLU) ved fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett (FLKI). Dei to første åra vart det sett av ressursar til følgjeforsking ... -
Effekter av kurset «Godt samliv» for førstegangsforeldre: Sluttrapport
(HVL-rapport;2024/8, Report, 2024)Å bli foreldre for første gang kan være både fantastisk og frustrerende. Mens det å stifte familie kan gi en dyp følelse av glede og lykke, vil overgangen til foreldrerollen også kunne føre til mindre tid til å være kjærester ... -
Evaluering av andre pilot for meritteringsordning ved HVL 2023
(HVL-Rapport;2024/7, Report, 2024) -
Lokale prosesser ved innføring av skolemat i et utvalg norske kommuner
(HVL-rapport;2024/5, Report, 2024)Rapporten er basert på kvalitative intervjuer med ansatte med ansvar for gratis skolematordninger på grunnskolenivå i ti norske kommuner. I disse intervjuene har vi fokusert på spørsmål om kommunenes erfaringer knyttet til ... -
Vitenskapelig publisering ved HVL 2023
(HVL-Rapport;2024/4, Report, 2024)HVL rapporterte i 2023 inn 973 vitenskapelige publikasjoner. Disse gav til sammen 804,2 poeng. Dette er en nedgang sammenlignet med 2022 på 6% i antall publikasjoner (-57 stk.) og på 14% i poeng (-132,35 poeng). For sektoren ... -
Lesson study som metode for forskingspraksis i lærarutdanninga. Rapport frå eit pilotprosjekt
(HVL-rapport;2024/6, Report, 2024)Hausten 2023 gjennomførte HVL Stord og LU-skulen Rubbestadneset skule eit pilotprosjekt med alternativ gjennomføring av praksis for femteårsstudentane. Piloten gjekk ut på at studentane i staden for vanleg praksis gjekk ... -
The UTFORSK Project 2018-2021. Final Report
(HVL-rapport;2024/3, Report, 2024)The UTFORSK Project (2018-2021) in drama and applied theatre has a nearly 20 years history, developed from networking between HVL (Faculty of Teacher Education, Arts and Sports) and STA (Shanghai Theatre Academy, Faculty ... -
Rapport emneutvikling: Studentaktive læringsformer i videreutdanning i karriereveiledning (2021-2022)
(HVL-rapport;2024/1, Report, 2024)Denne rapporten beskriver utprøving av studentaktive læringsformer i en videreutdanning i karriereveiledning ved Høgskolen på Vestlandet våren 2022. Rapporten redegjør for et utviklingsarbeid og forskning på egen ... -
Brannsikring av personer med funksjons nedsettelser i høye bygg
(HVL-rapport;2023/11, Report, 2023)Denne rapporten er utarbeidet som en del av forskningsprosjektet: BUILDER - Building design for At-risk groups (NFR 301569). Rapporten vil identifisere personer i risikoutsatte grupper som bor, arbeider og overnatter i ... -
Studieløp i alternativ praksis under koronapandemien vår – 2020
(HVL-rapport;2023/9, Report, 2023)Under korona-pandemien i 2020 vart høgskular og sjukepleiepraksis stengt 12.mars. Ved Høgskulen på Vestlandet (HVL) campus Førde vart alle studentane som var i praksis ved sjukepleieutdanninga stoppa. Det førte til at ... -
Brannsikring av personer med funksjons nedsettelser i høye bygg
(HVL-rapport;2023/11, Report, 2023)Denne rapporten er utarbeidet som en del av forskningsprosjektet: BUILDER - Building design for At-risk groups (NFR 301569). Rapporten vil identifisere personer i risikoutsatte grupper som bor, arbeider og overnatter i ... -
Reisa mot Forskingsbasert læring: Implementeringa av Empiriske Bacheloroppgåver ved Campus Førde
(HVL-rapport;2023/10, Report, 2023)Vårt prosjekt vart sett i verk etter bestilling frå praksisfeltet, både frå spesialist og kommunehelsetenesta. Prosjektet var å få studentar til å skrive empiriske bacheloroppgåver med tema bestilt frå praksis. Praksisfeltet ... -
Rekrutteringsundersøkinga 2023
(HVL-rapport;2023/8, Report, 2023)Undersøkinga vart sendt ut til alle førsteårsstudentar tekne opp til haustsemesteret 2023 ved grunnutdanningar, integrert masterutdanningar, alternative vegar til ingeniørutdanningane (slik som forkurs, y-veg og liknande). ... -
HVL-studenters bruk og oppfatninger av KI-chatboter i utdanning
(HVL-Rapport;6/2023, Report, 2023)Innledning: I denne rapporten presenterer vi i Faggruppen universitetspedagogikk de foreløpige resultatene av en spørreundersøkelse som kartlegger HVL-studenters bruk og oppfatninger av kunstig intelligens (KI) og KI-chatboter ... -
Evaluering av gratis skolemåltid på 1. – 4. trinn på en skole i Haugesund
(HVL-Rapport; 7/2023, Research report, 2023)Denne prosjektevalueringen har sett på elever, foresatte og ansatte sine erfaringer med en gratis skolematordning ved Austrheim skole i Haugesund kommune. I et toårig pilotprosjekt fikk elever fra 1. til 4. trinn et heldags ... -
Vitenskapelig publisering ved HVL 2022
(HVL-Rapport;2023/3, Report, 2023)Høgskulen på Vestlandet ble etablert 1. januar 2017. Tall fra 2018-2022 viser at HVL har hatt en jevn økning i vitenskapelig publisering i løpet av disse årene. HVL rapporterte inn 1030 publikasjoner i 2022. Dette er ... -
En nasjonal kartlegging blant helsesykepleiere om samarbeid med skole og barnehage
(HVL-Rapport;5/2023, Research report, 2023)Formålet med denne undersøkelsen var å kartlegge generelt samarbeid på individ- og systemnivå mellom helsestasjon og barnehage og mellom skolehelsetjeneste og skole. I tillegg undersøkes samarbeidet om kosthold og måltidsvaner ... -
Lærerutdanningsskoler - pilotprosjekt: Sluttrapport fra følgeforskningsprosjekt 2020-2023
(HVL-Rapport;4/2023, Research report, 2023)