dc.contributor.author | Birkeland, Kari H. | |
dc.date.accessioned | 2019-11-28T12:58:14Z | |
dc.date.available | 2019-11-28T12:58:14Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2630907 | |
dc.description | Masterstudium i organisasjon og ledelse, helse- og velferdsledelse og utdanningsledelse Fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap, Institutt for samfunnsvitenskap 18. oktober 2019 | nb_NO |
dc.description.abstract | Denne studien har som formål å få bedre kunnskap om det å være rektor i folkehøgskolen. Hvordan oppleves det å være leder i et fritt skoleslag? Hvordan defineres kjerneelementene i folkehøgskolen, og hvorledes leder rektorene i forhold til disse? Studien tar for seg hvilke verdier rektorene legger vekt på i ledelse av skolene, og hvilke verdier som råder i skoledriften. Rektorene fremstår som relasjonsorienterte, engasjerte og handlingsorienterte. De ser ut til å trives med fleksibiliteten som rollen gir, og benytter tilgjengelig handlingsrom til å utvikle ulike prosjekt.
Studien drøfter hvilke parametere som kan regulere friheten i folkehøgskolen. Funn viser utfordringer med å gi en konsis beskrivelse av kjerneelementer som definerer folkehøgskolen.
Undersøkelsen er metodisk gjennomført som en kvalitativ studie med et strategisk utvalg på seks rektorer i frilynt folkehøgskole. Det er i oppgaven benyttet generelle teorier om organisasjon og ledelse og spesifikt verdibasert ledelse for å belyse empirien. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Høgskulen på Vestlandet | nb_NO |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Rektor i folkehøgskolen – ledelse i et fritt skoleslag | nb_NO |
dc.title.alternative | Headmaster in the Norwegian «Folkhighschool» – Leadership in an independent school | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.description.localcode | MR691 | nb_NO |