dc.contributor.author | Sannes, Åse Martine Tengs | |
dc.date.accessioned | 2019-07-18T11:25:30Z | |
dc.date.available | 2019-07-18T11:25:30Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2605890 | |
dc.description | Master i undervisningsvitenskap med norsk fagdidaktikk Høgskolen i Bergen - Avdeling for lærerutdanning Innleveringsdato: 15.05.19 | nb_NO |
dc.description.abstract | I skriveopplæringen diskuteres hvilke skriveverktøy elevene bør bruke. Tradisjonelt har det vært vanlig å skrive med blyant på papir, men en ny digital skriftkultur med digitale medier som iPader har endret premissene for skriveopplæring i dagens grunnskole. Skriveforskningen viser splittede meninger. Studier fremhever fordeler ved bruk av håndskrift, mens andre studier finner fordeler ved bruk av digital skriving. Fordelene ved håndskrift knyttes ofte til finmotorikk og hukommelse. Fordelene ved bruk av digitale skriveverktøy relateres ofte til tilpasset opplæring og motivasjon. Diskusjonen om skriveverktøyenes plass i opplæringen har vært bakgrunn for problemstilling.
I denne undersøkelsen blir det sett nærmere på et utvalg lærere og lærerstudenters oppfatninger av skriveverktøyene og bruk av disse i norskundervisning. Istedenfor å undersøke elevtekster eller lærerpraksis ved de første skoletrinnene, som tidligere forskningslitteratur viser tydelige tendenser til, skal denne studien ta utgangspunkt i lærernes synspunkter rundt bruk av skriveverktøyene etter den første skriveopplæringen. Fokuset ligger hovedsakelig på anvendelse av håndskrift og digitale verktøy. Informantene i denne undersøkelsen består av to lærere og to lærerstudenter med norsk som undervisningsfag og erfaringer fra mellom- og ungdomstrinnet i grunnskolen. Datamaterialet baserer seg på et skriftlig intervju, supplert med et planleggingsdokument av en undervisningstime. Spørsmålene i det skriftlige intervjuet og planleggingen av skriveundervisningen, har åpnet opp for å kunne se hvilke meninger lærere og lærerstudenter har om utviklingen i skriveopplæringen. Informantsvarene sammenlignes med hverandre, samt tidligere forskning og teori om skriving.
Resultatene viser muligheter og utfordringer ved begge skrivemåter. I likhet med teori og tidligere forskning trekker informantene frem fordeler som hukommelse for håndskrift og motivasjon for digital skriving. Utfordringer beskrives blant annet ved utvikling av funksjonell håndskrift og til-gjengeligheten av digitale medier. Informantene deler flere synspunkter, men viser også forskjeller mellom hva de vektlegger som viktig i skriveundervisningen og for utviklingen videre. Samtlige informanter sier seg i stor grad enig i at håndskriften står i fare for å forsvinne fra skolen i løpet av et tiår. De er ikke nødvendigvis enige i at utviklingen av skriveopplæringen bør gå denne veien. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Høgskulen på Vestlandet | nb_NO |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Skriveopplæring i møte med en ny digital skriftkultur | nb_NO |
dc.title.alternative | Teaching writing in the face of a new digital written culture | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 100 | nb_NO |
dc.description.localcode | M120UND509 | nb_NO |