Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAustrheim, Karen Iden
dc.date.accessioned2019-07-18T09:44:40Z
dc.date.available2019-07-18T09:44:40Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2605864
dc.descriptionMaster i undervisningsvitenskap med fordypning i norsk fagdidaktikk Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett Dato: 15. mai 2019nb_NO
dc.description.abstractLytting er en ferdighet som ligger til grunn for mye av vår læring, sosiale samhandling og demokratiske deltakelse. Formålet med studien er å skape kunnskap om lytting i skolen, og forbedre læreres lytteundervisningspraksis. Læreren skal gjennom opplæringen gi elevene det grunnlaget de trenger for livslang læring og utvikling. Dette arbeidet innebærer å legge til rette for utvikling av elevenes lytteferdighet. Studiens problemstilling er som følger: Hvordan kan norsklæreren forbedre sin tilnærming til lytting i begynneropplæringen? Studien er forankret i et fenomenologisk og hermeneutisk vitenskapssyn. For å svare på problemstillingen har jeg benyttet aksjonsforskning som overordnet metodologi. Datamaterialet er samlet inn gjennom fire aksjoner i en aksjonsforskningssyklus, der forskningsmetodene intervju, samtale og ikke-deltakende observasjon er benyttet. Aksjonene er gjennomført i samarbeid med en norsklærer som arbeider i begynneropplæringen. Prosjektet er analysert og tolket i lys av teori og forskning om lytting i skolen, sosiokulturell og kognitiv læringsteori, Kunnskapsløftet av 2006 og aksjonsforskning som metodologi. Avhandlingen beskriver og drøfter hvordan aksjonsforskning fungerte som en ramme for forbedring av lærerens tilnærming til lytting, ved å skape endring og kunnskapsutvikling. Funnene viser at norsklæreren kan forbedre sin tilnærming til lytting ved å benytte læreplanen i norsk og didaktisk teori som utgangspunkt for sin lytteundervisningspraksis. Gjennom eksplisitt undervisning kan læreren arbeide målrettet med lytting. Undervisningen legger opp til utvikling av elevenes lytteferdighet ved å gjøre elevene bevisst egen lytting og ved arbeid med tilegning av lyttekunnskap og øvelser i ulike lyttemåter. Prosjektet indikerer også at en eksplisitt undervisningsøkt i lytting kan gi grunnlag for videre fokus på lytting i lærerens undervisningspraksis, og dermed forbedre lærerens tilnærming til lytting over tid. Studiens funn er ikke generaliserbare, men er ment å bidra til kunnskap om arbeid med lytting i begynneropplæringen. I avhandlingen beskrives og dokumenteres endringsprosessen som er gjennomført i studien, og erfaringer fra denne. Håpet er at studien har overføringsverdi ved å fungere som et eksempel på hvordan lærere kan gå frem for å forbedre sin tilnærming til lytting i skolen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskulen på Vestlandetnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleUndervisning i lytting i skolen - En aksjonsforskningsstudie om norsklærerens tilnærming til lytting i begynneropplæringen.nb_NO
dc.title.alternativeTeaching Listening in School - An Action Research Study of the Norwegian Teacher’s Approach to Listening in Initial Educationnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber98nb_NO
dc.description.localcodeM120UND509nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal