Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHangård, Linda
dc.date.accessioned2019-06-25T14:19:16Z
dc.date.available2019-06-25T14:19:16Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2602182
dc.descriptionFakultet for lærerutdanning, kultur og idrett Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag Grunnskolelærerutdanning 1-7, deltidnb_NO
dc.description.abstractBakgrunn : De siste årene har det vært omfattende debatter rundt temaet lek og læring, samt hvilket fokus skolen har og skal ha for de minste barna første årene. Læreplanene de siste tiårene har verdsatt lek i ulik grad, og det kan se ut til at samfunnsdebattene og forskning har påvirket den nye læreplanen som skal implementeres i 2020. Mål : Å finne ut hvordan lek kan bidra til læring de første årene på skolen. Metode Litteraturstudie med forskning fra anerkjente databaser som er analysert. Resultater : Hovedfunnene fra forskningen viser til fokusområdene læreprosessen, lekbasert læring og utfordringer i forhold til denne. Lek kan brukes på forskjellige måter, og lærere verdsetter lek som en bidragsyter til en helhetlig utvikling av barna. Likevel viser funnene at mange lærere er usikre og mangler kunnskap om bruken av lek i læringsprosesser, samt utfordringer som tid, ressurser og tilrettelagte omgivelser. Forskningen kommer med forslag til lekbaserte aktiviteter og prosesser som ivaretar lekens kriterier og kjennetegn, og i tillegg bidrar til læring. Konklusjon : Det er stor enighet blant forskere og lærere i artiklene at lek fører til utvikling, læring og læringsprosesser. For at barna skal oppnå læring, blir det det pekt på at lærere må ha kunnskap om lek og lekprosesser, samt vite hvilken rolle de skal innta i forhold til graden av involvering. Det trengs også et overordnet fokus i læreplaner slik at lærere får implementert lekbasert undervisning slik forskningen peker på er viktig for de yngste barna på skolen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleHva sier forskning om hvordan lek kan bidra til læring i de første årene på skolen?nb_NO
dc.title.alternativeWWhat does research say about how play can contribute to learning the first few years at school?nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.source.pagenumber32nb_NO
dc.description.localcodePE369nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal